Dolda djup

augusti 03, 2011
Engelska deckare hör sommaren till. Så är det bara. Det är en tradition lika omöjlig att bryta som mindsommarsillen och julskinkan. När man som jag jobbar under årets varmaste och soligaste månad måste man lätta upp (?) stämningen lite med en ordentlig mordhistoria. I år var det Ann Cleeves bok Dolda djup som gjorde mig sällskap i bilen till och från arbetsplatsen.

Anna Maria Källs röst lotsade mig genom en ganska traditionell engelsk deckare. Ann Cleeves är mest känd för sina deckare som utspelas på Shetlandsöarna. Den här gången har hon dock flyttat tillbaka till fastlandet.

Historien börjar med att Julie Armstrong en sommarkväll hittar sin tonårsson död i badkaret omgiven av flytande blommor. Vad som från början ser ut som ett självmord konstateras snart vara mord, så klart. Det dröjer inte länge innan ytterligare en person, en ung lärarstudent, hittas död under liknande omständigheter. Förbryllande nog tycks det inte finnas några som helst kopplingar mellan de två, utom de blommor som omger båda liken. Det blir en tuff nöt att knäcka för kriminalinspektör Vera Stanhope och hennes kollegor.

Jag gillade verkligen Cleeves böcker som utspelade sig på Shetlandsöarna. Kanske var det något i miljön och de karga levnadsförhållandena som gav en extra dimension till historierna för den här lever inte upp till samma standard. Dolda djup är inte på något sätt en dålig bok. Den uppfyller alla krav på en traditionell engelsk deckare, även om kriminalinspektören den här gången är en kvinna, men hon är lika malplacerad i livet som hennes manliga kollegor brukar vara. Det är dock en bok som har svårt att hålla fast mig. Tankarna vandrar lite för lätt iväg när jag lyssnar på den. Jag bryr mig lite för lite på slutet, det känns egentligen oviktigt vem av de misstänkta som är skyldig, jag har ju redan fått sambanden klara för mig.

Betyg: ***
Förlag: Bonnier Audio 

Andra som läst/lyssnat på Dolda djup:
Bokbrus
Boksnoken

PS. Det engelska tvbolaget ITV har precis annonserat att de kommer att spela in en andra säsong om kriminalinspektör Vera Stanhope.

Inga kommentarer:

Använder Blogger.