Toscana tur och retur - en livsavgörande roadtrip

Toscana tur och retur
av Åsa Hellberg
I Åsa Hellbergs nya bok Toscana tur och retur möter vi två kvinnor mitt i livet som båda befinner sig vid ett livsavgörande vägskäl. Det är dags att fatta några seriösa beslut om framtiden. Beslut som vi alla vet inte är direkt lätta att fatta, men desto lättare att fly ifrån. Sara och Jessica har i flera år ägnat sig åt just det, att fly från de stora besluten. Tillsammans ger de sig ut på en roadtrip till Toscana, på motorcykel. Det blir en omvälvande resa som sätter vänskapen på prov.

Jag gillar att läsa det här. Det är en stunds skön avkoppling som får mig att le. Ändå har jag känslan av att det är två böcker, två historier jag läser. Två historier som förvisso handlar om samma människor, men som ändå har en tydligt brytpunkt i mitten, där den första historien slutar med att de lämnar Toscana och den andra börjar när de är hemma i Stockholm igen. Jag har svårt att sätta fingret på exakt vad det är som gör att de två delarna inte riktigt binds ihop, men något är det.

Den första delen är ljuvlig på så många sätt. Den är en slags lightversion av den numera klassiska roadmovien Thelma och Louise. Två kvinnor, en motorcykel, en resa. Det är skönt, det är bra och det får mig att le.

Andra delen har mer karaktären av uppgörelse, av vikten av att erkänna för sig själv vem man är och stå för det, framför allt inför sig själv. Det handlar om att göra val. Viktiga val. Ärliga val, val som påverkar hur man lever sitt liv. Och i sann feel-goodanda så löser det sig på alla plan.

Jag var mycket förtjust i En liten värld, som jag fortfarande envisas med att kalla Elsas resa även om jag vet att den inte heter så. Toscana tur och retur når inte riktigt upp till den, men det är en perfekt bok för hängmattan i sommar, eller handduken på stranden. Man mår bra av att läsa det här helt enkelt.

Du kan provläsa de första sidorna här.



Toscana tur och retur
Författare: Åsa Hellberg
Förlag: Forum (2015)
ISBN: 9789137144047
Köp: t.ex. hos Bokus, Storytel eller Adlibris

Inga kommentarer:

Använder Blogger.