Leona - ett nytt grepp på polisromanen

Leona - tärningen är kastad
av Jenny Rogneby
Förväntan: Leona - tärningen är kastad av Jenny Rogneby - en traditionell polisroman skriven av en kvinnlig polis med en kvinnlig polis i huvudrollen.

Förutsättning: En sjuårig flicka rånar banker i Stockholm och brottsutredare Leona Lindberg ansvarar för utredningen.

So far so good. Mirja Turestedts inläsning av ljudboken är lite stackatoartad men det funkar. För tillfället ligger inga andra ljudböcker i kö så jag fortsätter lyssna.

Ganska tidigt associerar jag till den fantastiska dansk-svenska tvserien Bron. Likheterna mellan huvudpersonerna är klara; en kvinnlig polis som är avtrubbad, som inte förstår andra människors agerande och deras känslor, och som inte riktigt kan relatera till folk i sin omgivning. Känslokall. Logisk. Kanske bra egenskaper att ha som utredare.

Så här långt känns det väldigt traditionellt, som en klassisk polisroman men med en modern huvudperson, den smått störda (möjligen i behov av en diagnos) kvinnliga polisen. Vändningen kommer dock snart, men inte riktigt på det sätt och i form jag väntat mig. Smart. Mycket smart.

Jag är verkligen glad att jag fortsatte lyssna. Leona är en spännande och, som det visade sig, en lite annorlunda polisroman. Tryggheten och igenkänningen finns där, men med en annorlunda knorr. Jenny Rogneby lyckas hålla ihop det hela riktigt bra. Möjligen finns det ett eller annat sidospår som känns lite onödigt, nästan överflödigt. Historien hade inte förlorat något om de tagits bort. Men det det kan jag leva med hos en debutant.

Det lite öppna slutet faller mig också i smaken. Ett slut som jag gissar kan leda till en del diskussioner och tolkningar, utan att för den skulle upplevas som frustrerande. Snyggt!

Foto: Mikael Eriksson
Leona tärningen är kastad är Jenny Rognebys debutroman. Till vardags arbetar hon som brottsutredare på Citypolisen i Stockholm. Boken är tänkt som den första i en serie om brottsutredare Leona Lindberg.

"Som kriminolog och brottsutredare intresserar jag mig mycket för varför människor begår brott, men även varför människor inte begår brott."



Leona - Tärningen är kastad : kriminalroman [Elektronisk resurs] 
Författare: Jenny Rogneby 
Förlag: Bonnier Audio (2014) 
ISBN: 9789173489119 
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Använder Blogger.