IfBookThen - seminarium om bokens framtid


Man kan inte vara överallt på en gång, men just idag önskar jag att jag kunnat vara i Stockholm. IfBookThen var säkert ett jätteintressant seminarium om boken och bokbranschens framtid.

Efter att ha läst flera e-böcker har jag märkt att det är betydligt lättare att sluta läsa dem än tryckta böcker. De ligger inte framme och pockar på uppmärksamheten på samma sätt utan jag gör ett mer aktivt val att faktiskt läsa. De är helt enkelt lättare att glömma bort om de inte är tillräckligt intressanta. Jag tror det kan komma att sätta större press på handling och tempo i boken för att behålla läsarens intresse.

Om jag inte missminner mig helt har jag läst något om forskning som visar var i e-boken läsaren tappat intresset och slutat läsa. Kanske kan det vara något för den framsynte författaren att ta till sig för att skriva "den perfekta e-boken"?

Jag inser att glädjen hos författare kan bli stor om man med e-böckerna kan kapa ett led i bokutgivningen och därmed minska inkomstbortfallet. Kanske finns här en ny marknad för flera yrkesgrupper. Jag tror nämligen att den kloke författaren fortfarande bör nyttja en extern redaktör för läsning och bearbetning av manuset. Som bokbloggare får jag mig tillsänt en allt för stor andel egenutgivna böcker som skulle mått bra av både en och två vändor hos en redaktör eller till och med av att någon sagt nej.

Även marknadsföringen av nya böcker kan komma att ändras radikalt om förlagsledet kapas. Det är en tuff marknad att slå sig in på på egen hand och som marknadsmänniska anar jag nya möjligheter. En ny bris som kan ge luft under vingarna. Det tål att funderas på.


Läs mer:
http://www.svb.se/nyheter/respekterar-rymddramat
http://www.ohrlund.se/blogg/?p=1607

Inga kommentarer:

Använder Blogger.