En av de oresonliga

Dag Öhrlund
Jag hyser en svaghet och beundran för oresonlighet. För människor med en tydlig riktning i livet. Som kämpar för det de tror på och väljer att slåss mot drakar och väderkvarnar. Som inte ger vika för konventioner och byråkrati. Är de smågalna? Ja säkert, men när de dessutom är fyllda av en rejäl portion omtanke och ett stort hjärta av guld så blir jag ofrånkomligen imponerad och inspirerad.

För ett tag sedan träffade jag en sådan. En av de oresonliga. En man som vägrar ge upp sin kamp mot samhällets orättvisor. Som fortsätter stångas mot byråkratins dumhet.

Nu var det inte därför jag stämt träff med Dag Öhrlund utan för att han är en skicklig författare som jag ville försöka övertala att vara med på höstens ReadTreat den 16 november. Att han dessutom visade sig vara väldigt trevlig och inspirerande var ett plus.

Psykopatens fader, så beskrivs Dag i Magasinet Paragraf. Tillsammans med Dan Buthler har han skrivit flera böcker om kriminalkommissarie Jacob Colt. Men det är Colts nemesis, tillika Sveriges läskigaste skurk, som har tagit över huvudpersonskapet. Den osympatiske, förfärlige och samtidigt lockande Christopher Silfverbielke har nästlat sig in hos oss. Han är psykopat och seriemördare med en egen syn på världen och människorna. Ändå fascinerar och skrämmer han oss i ett och samma andetag.

Själv har jag än så länge bara läst en av de hittills tre böckerna om denne superskurk, men de tidigare ligger högt upp på läslistan. Förhoppningsvis ska jag hinna med dem innan fjärde boken kommer ut i maj. Jag bara måste få veta hur det går. I Återvändaren lämnas vi ju med en cliff hanger av guds nåde. Det borde nästan vara förbjudet att göra så. Men skickligt var det.

Vill du bli lika skicklig? Anmäl dig till Dags skrivarkurs i Tylösand i vår.


Läs mer:
www.ohrlund.se
www.buthlerohrlund.se

skrivarkurs i Tylösand




Inga kommentarer:

Använder Blogger.