Varg dödade kvinna på väg hem från biodejt

My mind works in mysterious ways. I alla fall att döma av min reaktion när jag läste följande rubrik i tidningen: "Varg dödade kvinna på väg hem från biodejt."


Kanske har det med mitt arbete på Nordens Ark att göra att jag genast tänkte ” Å nej” innan tusen andra tankar flög genom hjärnan. ”Å nej” ersattes snart av ”det här var inte bra för vargdebatten” som ersattes av ”nu blir vi nerringda av journalister som vill ha ett uttalande om hur farliga vargar är”. Nästa reflektion blev hur underligt det hela lät. Senaste gången en människa dödades av en varg i Sverige, förutom den tragiska olyckan på Kolmården tidigare i år, var på 1800-talet.

Jag läste rubriken en gång till, lite noggrannare. ”Varg 29 år dödade kvinna på väg hem från biodejt” och nu blev reaktionen: ”jösses, det var en gammal varg”, innan hjärnan kopplade rätt och jag insåg att det inte handlade om EN varg utan om en man som HETER Varg.

Som sagt, my mind works in mysterious ways. Den tolkar det jag läser och fyller själv i luckorna. Undrar hur ofta det händer egentligen? Och om det händer när jag läser annan text än rubriker. Bäst att vara på sin vakt. Allt är inte vad det ser ut att vara vid första anblicken. 

Inga kommentarer:

Använder Blogger.