Mord i Central Park

Med Mord i Central Park är Patricia Cornwell tillbaka med den 17e (!) boken om rättsläkaren Kay Scarpetta. De första böckerna i serien slukade jag, de var jättebra, sedan kom en ganska djup svacka när såväl språk som handling sviktade rejält. Men nu verkar trenden vända. Mord i Central Park är riktigt bra, Cornwell är definitivt på väg åt rätt håll igen.

Mord i Central Park
Julen närmar sig och Scarpetta dubbelarbetar som vanligt. Dels som chef för New Yorks rättsläkaravdelning och dels som kriminalteknisk expert på tv. Berömmelsen har dock en baksida och det dröjer inte länge innan hon och hennes närmaste är indragna i en härva med sexdömda skådisar, försvunna miljonärskor, misstänkta bomber och stalkers.

Som vanligt skruvas historien till ganska rejält och Scarpetta hamnar mitt i händelsernas centrum. Det är välskrivet och skickligt berättat. På något sätt lyckas Cornwell hålla mitt intresse vid liv trots att tempot är betydligt långsammare än i hennes tidigare böcker.

Men jag måste säga att jag saknar Temple Gault. Jag vet att han är ute ur historien, men en otäckare skurk får man leta efter. Denne nemesis som plågade Scarpetta i bok efter bok var så superläskig och har lämnat ett tomrum efter sig. Det blir svårt för kommande skurkar att axla hans mantel.

Skuggor ur det förflutna
Det här är som sagt den 17e Scarpettaboken på svenska. Två till finns utgivna på engelska och redan i april kommer nästa bok Skuggor ur det förflutna ut på svenska.

Betyg: ***
Antal sidor: 430

Förlag: Norstedt

Låter det spännande? Du kan läsa ett provkapitel här.


1 kommentar:

  1. Jag älskade Cornwells tidiga böcker men tycker precis som du att hon senare hamnade i en ganska lång svacka. Jag har inte läst hennes böcker på ett bra tag nu men funderar på att börja igen.

    SvaraRadera

Använder Blogger.