Fransk afton

Igår var det fransk afton på Partille bokhandel och jag hade lyckats lura med mig Gunilla (som ni numera läser på Bokparet). Var nyfiken eftersom jag under flera års tid läst artiklar om denna lite annorlunda bokhandel. Och mina förväntningar uppfylldes. En speciell liten bokhandel med alldeles egen stil. I like! Särskilt Metron och Shakespear & Co avdelningarna.

Nåväl, vi tyckte vi var tidiga när vi slank in 30 minuter före utsatt tid innan vi insåg att långt mer än hälften av gästerna redan hade anlänt och att de bästa platserna redan var upptagna. Kvällen inleddes med dragspel och fransk chanson och ett inledningstal på franska! Hjälp! Jag har inte läst franska sedan första året på gymnasiet när den nye läraren och jag kom på kant med varandra och jag bytte till spanska istället. Men jag förstod förvånansvärt mycket ändå, trots att det gått så lång tid. Kul!

Första boktipset, La Parisienne, ackompanjerades av en liten modevisning, inte av vad modet föreskriver utan av hur dagens fransyskor klär sig. Kul idé! Korta skinnjackor, herrkavajer med skärp i midjan och trenchcote är det som gäller. Och tjejer, tänk på att inte färgmatcha skor och väska. Det är bara ok om man är under trettio eller möjligen tant. Annars är det fel, fel, fel. :-)

En fransk afton hösten 2011 måste naturligtvis ha med TinTin. Experten P-O Larsson delade med sig av sina kunskaper och berättade bland annat att Hergé och Spielberg kände varandra och hade planer på att göra film ihop. Nu blev det som bekant inte så.

Det stora franska Goncourtpriset gick i år till Alexis Jenni, något som naturligtvis inte gick spårlöst förbi. Andra böcker som tipsades om var Kartan och landskapet, La Delicatesse, Hemligheten, No et moi, Rose.... Listan är lång.

Ingen fransk afton känns komplett utan ost och vin så det dukades naturligtvis också upp. Vi avnjöt vår beaujoulais nouveau i Metron tillsammans med goda ostar och lite coq au vin. Yummy!

Kvällen blev en riktig succé och det fanns massor att lära och låta sig inspireras av. Både på bokfronten och inför kommande ReadTreater. Vi åkte hem med ett leende på läpparna.

Inga kommentarer:

Använder Blogger.