Rapport från en mässbrud - del 1

september 21, 2011
Nu har vi kickat igång årets bokmässa rejält. För första gången någonsin var jag med på Pressnatta. Ett arrangemang så går av stapeln kvällen innan själva bokmässan invigs. En härlig blandning av branschfolk, press och bloggare (tror jag. Jag har ju aldrig träffat de andra IRL så jag spanade och spanade, men såg ingen jag kände igen från bloggbilderna. Ni var där, det har jag läst, men träffades gjorde vi inte.)

Som bekant är temat för årets mässa Tre länder - ett språk. Tyska! Och det hade man tagit fasta på. Allt från musikunderhållningen med alphorn och lederhosen till fantastiskt god buffémat med tyska förtecken. Magen står i fyra hörn!

Att ord är väsentligt för bokmässan gick inte att ta miste på. Överallt fanns alfapetbrickor modell större som bildade ord. Och som de klåfingriga ordfantaster vi är kunde vi inte låta bli att möblera om och bilda nya. Dessutom fanns lite här och var alfapetspel utställda, inte bara till beskådan, folk spelade faktiskt också. Men själv blev jag extra förtjust i det nya ordspelet som fanns utplacerat på diverse bord. En "rubiks kub" fast med bokstäver. Helt galet och totalt vanebildande. Hade jag haft en större väska hade jag smugglat med en kub hem, men jag kunde inte med. Synd, för jag såg andra som gjorde det. Måste försöka få tag på en sådan under mässdagarna. Någon som vet var de finns? Eller som plockade med sig en och nu vill skänka bort den till en stackars behövade bokbloggare? Kontakta mig genast!

Inga kommentarer:

Använder Blogger.