Vända blad

juni 16, 2011
Den här våren har jag upptäckt Sekwa förlag och deras utgivning. Där har jag hittat flera små pärlor, bland annat Smaken och Ät mig. Två riktiga fynd.

Nu är det dags igen. Den senaste i raden, Vända blad är Julie Jezequels debutroman. Till vardags arbetar hon som skådespelare och manusförfattare och det är därifrån hon fått idén till boken. Här möter vi Clara Tallane tidigare erkänd manusförfattare för TV, men sedan en liten incident med ett skrivbord som hamnade i knät på en producent är hon numera svartlistad och utfryst.

Clara är ensamstående mamma till en femtonårig son och kämpar för att kunna försörja dem båda. Hon har nu blivit smått desperat och bett sin bror om hjälp att lägga upp en sida på internet där hon erbjuder sina tjänster som spökförfattare. Det dröjer inte länge förrän hon blir kontaktad av en fabriksdirektör som ber henne skriva en bok om hans liv. Men inte om det vanliga och lite alldagliga liv han har levt utan om det liv han hade kunnat leva om allt varit annorlunda.

Vända blad beskrivs nästan överallt som en härlig satir över tv och mediavärlden och visst kan man se det så, men jag tycker det är en väldigt liten bisak i sammanhanget. Visst är det så att om inte Clara straffat ut sig som manusförfattare så hade hon aldrig träffat den mystiske direktören, men det är samspelet dem emellan som fascinerar och är viktigt i boken. Med få men väl valda ord beskriver författare kontakten som växer fram mellan Clara och direktören, eller är det mellan henne och den man vars liv hon hittar på?

Sekwa har valt sina författare med omsorg. Böckerna är alltid välskrivna med ett vackert språk som får sidorna att flyta fram. Eftersom jag inte läser på franska har jag svårt att avgöra om franska författare är så oerhört skickliga eller om det är översättarna som lyckats så fullständigt. Förmodligen en kombination. Och jag älskar det! Utan att man märker det har boken och handlingen fullkomligt slukat en och timmarna sprungit iväg.

Det enda jag har att invända är att trots att boken är alldeles perfekt i längd och slutar i exakt rätt ögonblick, så är den för kort. Det går för fort. Läsningen är över alldeles för tidigt. Jag vill ha mer. Vill inte att det ska ta slut.

Betyg:: *****
Antal sidor: 220, danskt band

Förlag: Sekwa

Inga kommentarer:

Använder Blogger.