Brobyggarna

För många år sedan köpte jag en min allra första cdbok. Det var en present, men jag hade lång väg att köra till en konferens och bestämde mig för att provlyssna. Den låg ju bara där på sätet bredvid mig. Det var Arvet efter Arn av Jan Guillou inläst av Thomas Bolme. Jag satte i första skivan och var fast. Fullkomligt. Kärleken var omedelbar och långvarig. Jag älskade formatet och boken. Som tur var älskade födelsedagsbarnet den också och tillsammans köpte vi sedan trilogin om Arn, även de som cdbok.

I höst kommer första delen av Guillous nya romanserie ut. Det är en serie med ett hittills okänt antal böcker som går under samlingsnamnet Det stora århundradet. Det är ett gigantiskt arbete han tagit på sig när han beslutat att skriva om ett av mänsklighetens mest omvälvande och dramatiska århundraden, 1900-talet.

På den författarfrukost om vi deltog i på Piratförlaget härom sistens fick vi en lyxig goodie bag som bland annat innehåll ett litet smygläsningshäfte med det första kapitlet i Brobyggarna. Jag läste och... älskade! Jag kan inte komma på ett bättre ord just nu. Jag väntar med spänning till den 7 september när jag får läsa boken i sin helhet.

Brobyggarna handlar om tre unga norska bröder som blir faderslösa när deras far försvinner under en fisketur. För att klara familjens försörjning skickar modern dem in till staden för att bli repslagarlärlingar. Det visar sig dock att de är ovanligt tekniskt begåvade. En lokal herrklubb ordnar stipendium så de kan utbildas till järvägs- och brobyggare vid uiversitetet i Dresden.

Det korta kapitel jag läst är välskrivet, intressant och lockande. Jag vill veta mer. Nu!

3 kommentarer:

  1. Låter jättespännande. Måste erkänna att jag inte har läst ngt av Guillou innan. Detta kanske bli den första
    : )

    SvaraRadera
  2. Har också läst de inledande kapitlet och väntar nu på hela boken! Den kommer slukas.

    SvaraRadera
  3. Visst känns det riktigt lovande efter den lilla teasern.

    SvaraRadera

Använder Blogger.