Smycket - en liten pärla!

mars 04, 2011
Med febersåsig hjärna har jag svårt att fokusera riktigt på det skrivna ordet, tack och lov för talböcker säger jag bara. De är min räddning, inte bara i bilen till och från jobbet, utan även då i sjuksängen.

Smycket av Guy de Maupassant är en underbar lite novell som jag måste säga att jag inte minns om man fick läsa i skolan, men det borde man ha gjort. Vilken liten pärla! Den handlar om den vackra men fattiga Mathilde som tycker sig vara skapt för ett helt annat liv än det hon lever. Hon vill gå på fina fester, klä sig vackert och uppvaktas av rika herrar. Nu är det inte hennes lott i livet utan hon gifter sig med en enkel notarie. Livet ter sig ovanligt trist och tråkigt. Så en dag har maken, för att göra sin hustru glad, lyckats komma över en inbjudan till en stor fest. Men hon blir inte glad, hon har ju inget att ta på sig, och inga smycken... Hur som haver, en snäll väninna lånar ut ett diamanthalsband och de går på festen som visar sig bli precis så underbar som Mathilde föreställt sig. Men ve och fasa! Väl hemma upptäcker de äkta makarna att smycket inte längre hänger runt hennes hals...

Det är en kort novell de Maupassant skrivit, bara 28 minuter lång. Men det är 28 ljuvliga minuter. Lena Söderbloms inläsning är underbar och jag har svårt att tänka mig någon annan inläsare till den här historien. Helt perfekt!

Jag lånade ut talboken till mamma (även hon behövde något att piggas upp med i sjuksängen) och det visade sig att vi är rörande överrens, båda tycker vi mycket om Guy de Maupassants varma sätt att beskriva personer och den tragedi som utspelar sig och som sag Lena Söderbloms uppläsning är underbar!

Betyg: ****

Förlag: Bonnier Audio

Inga kommentarer:

Använder Blogger.