James Bond möter Jason Bourne möter Da Vinci-koden...

Tro det eller ej, men just så beskrivs Scott Marianis bok The Mozart Conspiracy. Låter kanske lite väl mycket, men det gäller att ha i åtanke att det är en amerikansk marknadsstrategi som kanske, kanske inte funkar. Själv gillade jag ju Da Vinci-koden och kunde därför inte motstå det provkapitel som erbjöds. Det här avsnittet gick dessutom att skriv ut för att ta med sig och läsa i sängen. Sånt ger stora guldstjärnor i min bok!

Enligt beskrivningen ska boken handla om Ben Hope, tidigare SAS officer och hans flickvän, den världsberömda operasångerskan Leigh. Tillsammans försöker de utreda Leighs bror Olivers mystiska död, och finner sig snart tydliga kopplingar till mordet på Mozart. Nu inleds en jakt på liv och död som tar dem från Oxford till Wien och Venedig.

Detta ska, om jag förstått det hela rätt, vara en av flera böcker i en serie om Ben Hope. Och det verkar vara en bok för mig. Underhållningslitteratur med fart i. Provkapitlet båda i alla fall gott. Ska lägga in den på min önskelista.

Inga kommentarer:

Använder Blogger.