Intervju med Sophie Kinsella

För några år sedan fick jag tag på den knallrosa pocketbok som blev mitt första möte med chick-littgenren. Det var Sophie Kinsellas En shopaholics bekännelser. Den var hyfsat underhållande, men kan knappast räknas till mina favoritböcker och sedan dess har jag läst andra betydligt bättre böcker inom samma genre.

När så hallmattan härom dagen pryddes av ett rykande färskt nummer av YourLife så gjorde jag som vanligt, slet av plasten och bläddrade fram till boksektionen. Ärligt talat skulle jag kunna köpa tidningen bara för boksidorna. De är suveräna, intressanta intervjuer, bra boktips och framför allt utförliga och många sidor. I like!

Den första artikeln handlade om just ovan nämnda Sophie Kinsella eller Madeleine Wickham som hon egentligen heter och hennes författarskap. Jätteintressant! Jag hade till exempel ingen aning om att hon började som finansjournalist, stämmer lite illa med min bild av en chick-littförfattare. :-) Det är dessutom alltid intressant att få veta hur olika författare arbetar och Sophie har den lilla egenheten får man väl kalla det, att "skriva" hela boken i huvudet innan hon skriver ett enda ord. Imponerande. För att läsa artikeln kan du antingen köpa tidningen YourLife eller gå in på deras hemsida, där finns hela artikeln.

Inga kommentarer:

Använder Blogger.