Historietter

Historietter är ett sådant underbart ord. Jag älskar det. Och att lyssna på Hjalmar Söderbergs Historietter i insläsning av Krister Henriksson var en fröjd för örat. Små korta historier, inte ens så långa som en novell (därav namnet) skrivna i vad jag uppfattar som dagboksform. Små nedslag i författarens vardag, men vissa litterära fabulationer så klart.

Bäst tror jag att tehistorien var. Den var ett så underbart exempel på hur lätt det är att bli distraherad av andra, till synes viktigare saker. Den stackars författaren får aldrig sätta sig ner och skriva klart det sista kapitlet. Det är så lätt att känna igen sig i den lilla historien, åtminstonde gör jag det.

Ett extra plus för Krister Henrikssons inläsning, även om han för evig tid kommer att vara förknippad med Harry Potter för mig. Det tar ett tags lyssnande innan jag kommer över det och inte ser Dumbledor, Harry, Ron och de andra framför mig när jag hör Kristers fantastiska inläsning.


Betyg: ****

Förlag: Bonnier Audio

Inga kommentarer:

Använder Blogger.