Bok vs Film

maj 18, 2009
Det är inget snack om saken egentligen. Boken vinner alla gånger. Så även denna. För en knapp halvtimme sedan kom jag hem efter en biovisning av Dan Browns Änglar & demoner. Den visade sig vara en helt ok aktionfilm. Boken däremot är en mycket bra aktionstory.

Jag kan oftast leva med att man måste göra vissa förändringar när man gör om en bok till film. Man kan inte ta med allt (sagan om ringen filmerna är ett lysande exempel på det). Ibland måste man göra smärre ändringar i storyn för att förklara sådant som är väldigt tydligt i boken. Men den här filmen...

Jag förstår inte alla dessa ändringar. De flesta fyllde ju ingen praktisk funktion, inte som jag kan se i alla fall. Hela filmen börjar ju med en stor ändring i och med att man låtsas som om Da Vinci koden utspelats innan denna boken fast det egentligen är tvärtom. Sedan har man ändrat det faktum att vetenskapsmannen som framställer antimaterian tillsammans med Vittoria Vetra i boken är hennes far. I filmen har man av någon anledning degraderat honom till "bara" en kollega. Varför? Familjerelationen gör ju handlingen mer spännande. Sedan är det en rad ändringar som gäller kardinal Baggia och mannen i fontänen (jag tänker inte precisera mer och riskera att förstöra din filmupplevelse) som jag heller inte förstår. Varför? Helikopterscenen i slutet är även den ändrad, men här har jag lättare att förstå förenklingen. Gåvan som Langdon får i slutet är också utbytt. Om igen frågar jag mig varför. Listan kan som du förstår göras lång.

Att jag sedan fick höra att den lokala filmrecensenten tyckte att filmen följde boken för bra och inte bjöd på några överraskningar fick mig att häpna. Hela filmen är ju en enda stor överraskning med alla ändringar. Och allvarligt talat, om man går och ser en film som bygger på en bok man läst, ska man väl inte hoppas på överraskningar som inte finns med i boken. Då är man ju ute och cyklar. Filmen ska ju vara boken trogen så långt det går.

Innan filmvisningen hade jag undrat över Stellans roll (ja, Skarsgård alltså). Jag kände inte igen namnet och det visade sig vara en helt ny karaktär. Man har också i princip tagit bort hela dynamiken mellan kyrkan och vetenskapen genom att ta bort CERNs roll i stort sett helt och hållet. Synd tycker jag. Enbart den katolska kyrkan gör historien lite tråkigare.

Men på det hela taget tyckte jag att det var en ganska ok film, även om jag som sagt störde mig på ändringarna.

Inga kommentarer:

Använder Blogger.