Sortera i bokhyllan

april 17, 2009
Jag är är en trogen läsare av bokhora.se och har tidigare under året följt inläggen om olika sätt att sortera sin bokhylla. Man kan sortera i bokstavsordning, genreordning och inbundet/ pocket. Nytt för mig var färgsorteringen.

I korthet går det ut på att sortera böckerna efter färg på ryggen och helt strunta i genre, bokstavsordning etc. Se bilden på en av bokhorornas bokhylla.

Tanken är lite svindlande. Hur ska man hitta? Så kan man väl inte göra... Bara blanda allt.... Men ändå lockar det lite. Jag tillhör inte dem som är så noga med sorteringen från början. Böckerna hamnar helt enkelt där de får plats, dvs efter höjd och tjocklek. Visst händer det att jag får ett ryck och försöker sortera i bokstavsordning efter författare (känns mest naturligt för mig). Men det brukar inte hålla länge. Nya böcker stoppas in där de får plats.

Nu har jag inte alls lika många böcker som bokhororna. En flytt och diverse utrensningar har lett till få böcker i hyllan, men det börjar ta sig igen. Kanske ska man försöka sig på färgsortering, det är ganska häftigt. Vi får väl se... Steg 1 är i alla fall att investera i en ny hylla, Billy here I come. Hur gör du med sorteringen?

Inga kommentarer:

Använder Blogger.