I finanskrisens spår

april 08, 2009
Läste precis en intressant artikel i dagens New York Times som konstaterade att finanskrisen spär på människors behov av att fly verkligheten en stund. I krisens spår har den totala bokförsäljningen i USA stagnerat utom på ett område. Det gäller romaner med lyckligt slut. Även SF och fantasy kategorierna verkar ligga bra till hos bokslukarna.

Som exempel kan nämnas att Harlequin Enterprises under fjärde kvartalet förra året ökade sin försäljning med otroliga 32% jämfört med tidigare år. Stora kedjor som Barns & Noble räknar däremot med en minskad försäljning på mellan 4-6% i år.

Kan det vara så att vi i finanskrisens spår behöver fly verkligheten en stund och väljer att göra det med böcker som får oss att må bra, dvs har ett lyckligt slut? I artikeln pratas det också om det faktum att människor som läser ovan nämnda kategorier är trogna läsare. De håller sig gärna till en författare eller serie och följer dem i det närmaste slaviskt. Och framför allt, de köper böcker och väljer hellre att avstå från något annat än just boken.

Känns bilden igen? Mig passar den som handen i handsken. Jag vill gärna läsa och fly bort en liten stund. Om det beror på finanskrisen är jag kanske lite mer tveksam till. I så fall är det jämt finanskris i min värld (något min plånbok i och för sig skulle hålla med om). Jag har alltid läst på det sättet. Föredrar spännande och engagerande berättelser och har svårt för biografier och faktaböcker. Jag vill svepas med.

Inga kommentarer:

Använder Blogger.