Årets bästa bok är fullkomligt utsökt

Det händer inte särskilt ofta, men någon gång då och då, att man som av en händelse snubblar över en bok som visar sig vara så där alldeles fantastiskt bra att man aldrig vill att den ska ta slut. En sådan bok är Delicious av Ruth Reichl. Kanske är det till och med årets bästa bok, trots att det bara är mars ännu. Vi får se.
Jag minns inte vad det var som fick mig att söka efter Reichls bok på Storytel. På olika sätt hade den dykt upp i periferin i flera sammanhang och om och om igen pockat lite försiktigt på uppmärksamheten, men exakt vad som till slut fick mig att välja den kommer för alltid att vara en gåta. Vad det än var är jag glad att jag gjorde det. Den är en pärla. 

Ruth Reichl är skrivande matmänniska ut i fingerspetsarna, med titlar som matkritiker, chefredaktör för tidningen Gourmet, kock, restaurangägare, kokboksförfattare och en del annat på sin cv så vet hon vad hon pratar om när hon skriver om mat. Och det märks, jag var konstant sugen på goda ostar, bakverk och riktigt god och vällagad mat. Dofterna ringlade sig runt mig medan jag lyssnade. Beskrivningen när Sal tar med Billie på en tur i ostbutiken, till slaktaren och matmarknaden är helt underbar, värd att följa med på om och om igen.

I boken möter vi Billie som precis fått jobb som assistent och alltiallo till mattidningen Delicious chefredaktör. Billie är en matnörd av rang, med en förmåga att komponera recept av sällan skådat slag. Hon skulle varit en fantastisk kock om det inte vore för den lilla detaljen att hon får panikångest varje gång hon ska laga mat. Men hon kan ändå inte riktigt hålla sig borta och att jobba för en mattidning är på något sätt det näst bästa. 

Men så händer det som inte får hända, tidningen läggs ner med omedelbar verkan och alla får gå på dagen, utom Billie som för en tid ensam får sitta kvar i det gamla huset för att upprätthålla Delicious receptgaranti gentemot sina läsare. När hon snubblar över några gamla brev gömda i tidningens receptarkiv rullas en historia som innehåller mod, mat och kärlek upp.

Att läsa Delicious gör en inte bara hungrig och sugen på att njuta av riktigt god mat, den får en också att må bra, på riktigt. En varm känsla sprider sig i kroppen och jag kommer på mig själv med att le. Efteråt inser jag att jag också fått i mig ett stycke amerikansk historia utan att riktigt notera det. 

Reichl har skrivit flera kokböcker och fackböcker men med Delicious debuterar hon som romanförfattare och hon gör det med den äran. Jag valde att lyssna på Julia Whelans underbara uppläsning på Storytel och den gav mersmak jag kommer helt klart leta efter fler av hennes inläsningar. För den som klarar av att vänta en månad så kommer boken på svenska i mitten av april, utgiven av Printz Publishing som återigen har lyckats hitta en alldeles underbar bok till sin utgivning. 

Jag kommer definitivt att köpa både ett och två ex, ett för bokhyllan för det här är en keeper och ett par extra ex som "gå bort present", för precis som med Presidentens hatt så är det här en perfekt gåva. 


Inga kommentarer:

Använder Blogger.