Den du inte tycker om

En av de vanligaste frågor jag får som bokbloggare är hur jag gör om jag inte gillar boken jag läst.

För det första, jag talar alltid om vad jag tycker om det jag läst. Om jag inte gillar det, då säger jag det. Men, jag försöker alltid reda ut vad det är jag inte tycker om eller varför boken inte passade mig.

Det hela är egentligen ganska enkelt, om jag inte gillar det jag läser så slutar jag läsa, och då blir det följaktligen inte heller någon recension. Jag har inte betalt för att läsa böcker och tycka till om dem här, det är en hobby, jag gör det för att jag gillar att läsa och prata om böcker.

Men det finns så klart en sida till, ibland "tvingas" man läsa något som inte passar än, vilket händer då och då i bokcirklarna jag är med i. När man ingår i en bokcirkel så har man ingått en pakt om att läsa boken som det ska pratas om. Många gånger är det både stimulerande och förvånande och man upptäcker författarskap man inte ens visste fanns. Men ibland funkar det inte. Vi klickar helt enkelt inte, texten och jag. Då måste man vara ärlig och säga det. De bokpraten blir nästan de allra bästa, när vi inte är överens om det är en bra bok eller inte.

Hur ska man då göra med recensionen på bloggen? Ska man vara snäll eller ärlig? Jag föredrar som sagt att vara ärlig, men att också försöka se vad som gick fel. Var det dåligt korrläst? Var karaktärerna ointressanta? Var språket svårtillgängligt? Var jag för stressad? Det finns många faktorer som spelar in i mötet med en bok.

Men...
jag kommer alltid att berätta vad jag tycker om boken, ärligt och rättvist.

Inga kommentarer:

Använder Blogger.