Fyra minuter - luftburen skräck

Fyra minuter
 av Johan Ring
Johan Ring har lyckats med något ingen annan lyckats med förr; att få mig att tycka att en skräckhistoria faktiskt är läskig. Oftast blir det mest lite fånigt, särskilt de som envisas med att berätta allt. Som inte låter mig sväva i en läskig ovisshet.

Jag förväntade mig ungefär samma sak av Fyra minuter, men något i Rings historia fångar mig. Kanske är det närheten. Det vardagliga. Kanske är det mardrömmen som plågar så många flygresenärer; att planet ska krascha eller att något smittsamt ska bryta ut ombord på planet så att de alla blir fast där.

Jag vet inte men att läsa den samtidigt som mamma var på väg hem från en semesterresa i Turkiet var väl inte det smartaste jag gjort. Nu kom hon, så klart och tack och lov, hem helskinnad, men en och annan ful tanke hann smyga sig på medan jag läste, det ska erkännas.

Fyra minuter handlar om ett flygplan på väg mot Stockholm som försvinner från radarn i fyra minuter, när det åter dyker upp är det över ett litet samhälle i Småland. Ett samhälle där det sekunderna därefter störtar. Alla ombord dör omedelbart. Eller? Och vad var det egentligen som hände där uppe i luften när planet försvann från radarn?

Men Fyra minuter är mer än bara nervpirrande skräck. Den är också ett underbart porträtt av ett litet samhälle på vischan. Karaktärerna känns äkta och det finns beskrivningar som går rakt in i hjärtat på mig. Som den äldre mannen som förlorat sin hustru:
"Jag insåg att inga av kläderna jag hängde på tork var hennes. Det var bara mina, gamla jeans och kalsonger och skjortor. Inget av henne fanns kvar. Plötsligt var det som att jag mindes vartenda klädesplagg hon någonsin haft på sig, lika tydligt som om jag såg dem på ett fotografi. Och det gjorde så helvetes ont."
Men det är också en kärlekshistoria som får mig att rysa. Det är en kärlek som kämpar, som är villig att offra mycket för att finnas kvar.

"Hans doft var underbar - det doftade inte bara Anders, det doftade dem. När hon pressade näsan mot hans hals och andades in djupt kunde hon känna doften av deras år tillsammans."

Vackrare än så kan kärlek knappast beskrivas. Tillsammans gör dessa ingredienser Fyra minuter till en läskig historia med ett djup jag inte hade väntat mig.




Fyra minuter [Elektronisk resurs]
Författare: Johan Ring
Förlag: Mix Förlag (2015)
ISBN: 9789186845179
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Använder Blogger.