Hårdkokt polisroman engagerar inte

Nattlig skördav George P Pelecanos
Hårdkokt polisroman. Det är väl bästa sättet att beskriva Nattlig skörd av George P Pelecanos på.

Vi pratar amerikansk storstad.  Problemområden. Svarta ungdomar. Vita ungdomar. Svarta poliser. Vita poliser. Grovt språk och tuff attityd. Allt bra inläst av Stefan Sauk.

Men det faktum att en ung svart kille hittas skjuten en kväll och att killen varit kompis med den vite polisens son (som han har tillsammans med sin svarta fru) räcker inte för att jag ska bli engagerad. Alltför länge känns det som en av alla dessa dussintals amerikanska polisromaner som jag läst genom åren. Det finns inget som sticker ut. Inget som får mig att haja till. Inte förrän precis på slutet. Anledningen till att pojken dog. Jag såg den inte. Ett litet plus för det.

Å andra sidan kan man ju fundera på varför jag inte såg den. Anledningen. Kanske för att jag inte var tillräckligt fokuserad. Tillräckligt intresserad. Kanske brydde jag mig inte så hemskt mycket om varför den stackaren dog.

Men vi har sett det så många gånger på tv, läst det i så många böcker att det blir ointressant. Ospännande. En i mängden. Och det är en fara för författare; att bli en i mängden. En som inte sticker ut. Som glöms bort i samma ögonblick som sista bladet vänds.

Betyg: **
Förlag: StorySide

Inga kommentarer:

Använder Blogger.