Flygare och himlar

Så var det Kristi himmelsfärd, även känd som Kristi flygare. Jag satt och funderade på hur många, om någon bok jag läs om just flygare eller som i alla fall har himmelstema. Det var lite tunt men här kommer några tips dagen till ära:
Himlens fånge

Himlens fånge av Carloz Ruiz Zafón är det tredje gången vi återvänder till De bortglömda böckernas gravkammare. Jag har ännu inte läst den men var mycket förtjust i de två tidigare Vindens skugga och Ängelns lek. Underbara Barcelonamiljöer och fantastiska historier. Det passar mig utmärkt och jag ser fram emot att läsa fortsättningen i sommar.

Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe har varit en favorit i många år. Mer specifikt sedan sommaren på Gotland när jag var 11 och vi följde radioteaterversionen av Agnes Cecilia en sällsam historia. Det var då jag upptäckte inte bara det fantastiska med radioteater, utan också en ny författare. När jag kom hem spenderades veckopengen på just Tordyveln. Idag har jag den som ljudbok och lyssnar gärna på den.

Pilotens hustru av Anita Shreeve var inte lika bra som Vikten av vatten men hon har ett sätt att berätta på som lockar till läsning.

Inga kommentarer:

Använder Blogger.