Några av sommarens godbitar

Sommar är synonymt med läsning. Ljuvlig läsning. Spännande läsning. Helt enkelt blandad läsning.

Svensk Bokhandels sommarkatalog damp ner på hallmattan härom dagen. Ett ivrigt bläddrande fram och tillbaka med pennan i högsta hugg tog vid. Känslan kan liknas lite vid den eufori som bokreakatalogen förr om åren fyllde mig med. Ett frossande i nya spännande titlar.

Känns nästan som om det är läge att önska sig en regnig sommar med mycket lästid. Men efter den låååånga vintern vill jag ha värme och sol. Får väl läsa på stranden, i hängmattan, på båten, på en filt på gräsmattan, på.... Ja, ni förstår.

Här kommer ett första axplock ur sommarkatalogen:



"Miss Marple möter Lisbeth Salander i Istanbuls undre värld."

Låter som perfekt sommarläsning tycker jag. Dessutom är omslaget ljuvligt!








Jag är väl den enda i vårt avlånga land som ännu inte läst Konsten att vara kvinna. I den andra boken tar Moran sig an resten av världen; Ghostbusters, Twitter, koffein, panikattacker, Jacksons begravning, Doctor Who, Downton Abbey och mycket mycket mer.

Den här får jag bara inte missa!






"Femtiotal. Ett liv av glamour, solblekta bryggor och cocktailpartyn. Det är en gyllene fasad som snart ska spricka när hemligheter når till ytan."

Behöver jag säga mer? Och omslaget är ljuvligt.








Bara titeln gör ju det här till en självskriven läsning i sommar.

"Soldränkta minnen blandas med längtan till barndomens somrar och dolda hemligheter i det förflutna." Ni hör, låter ljuvligt.

"En gripande mor-dotterhistoria och samtidigt en vacker skildring av den vuxna Beth som konfronteras med sin uppväxt och de sanningar och lögner som inte går att fly från för evigt."

Vad säger du mamma? Ska vi ha en sommarcirkel om den här boken du och jag?


Inga kommentarer:

Använder Blogger.