Läsplatta eller ej?

januari 06, 2011
Jag tillhör den teknikvänliga delen av Sveriges befolkning. Är inte rädd för datorer, mobiler eller annan teknik men när jag får frågan om jag tänker skaffa mig en läsplatta, så blir min spontana reaktion: Nej aldrig! Om jag sedan sansar mig och funderar över varför så kommer jag bara på känslomässiga skäl. Böcker ska läsas i pappersformat och därmed basta! Eller....?

Jag lyssnar ju mycket och gärna på talböcker/ ljudböcker/ mp3böcker vad ni nu vill kalla det. Varje dag när jag sätter mig i bilen så startar talboken och det är ett underbart sätt att "läsa" böcker på. Varför då detta motstånd mot att läsa på en läsplatta? Jag vet inte riktigt, kanske borde man prova. För det är ju ytterligare en tröskel. Man kan inte prova först utan måste köpa en platta för flera tusenlappar. Tänk om man inte gillar det, vad gör man då? Och vilken är bäst?

Mitt i dessa funderingar läste jag en artikel i New York Times som visar att antalet sålda böcker för läsplattor skjutit i höjden (i USA) under 2010. Bland annat Milleniumtrilogin är en storsäljare. Men, och det här är intressant, den enskilt största genren för läsplattor är romantik. Japp, böcker som folk kanske inte så gärna läser på bussen eller tunnelbanan, det är ju trots allt fortfarande lite skämmigt att läsa romantik. Att just den här genren brukar ståta med alldeles förskräckligt sliskiga omslag med långhåriga muskulösa, skjortlösa, män med trånande kvinnor klängande på demgör säkert sitt till. Vem vill visa upp ett sånt omslag på bussen? Man ser ju folks dömande blickar, känner dem i nacken.

Författare inom romantikgenren brukar dessutom vara väldigt produktiva och enligt förläggarna ser många det som en fördel att via läsplattorna kunna få tillgång till äldre böcker som inte finns att få tag på längre. En enorm fördel måste jag säga. Tänk så många gånger jag fått tips på böcker som utgått ur sortimentet och inte längre finns att få tag på. Det är ett stort plus i min bok.

En annan fördel som någon påpekade häromdagen som jag inte tänkt på tidigare är packningsfördelen. Alltså, om man som jag, brukar börja reseplaneringen med att plocka fram de böcker som ska med och därefter se hur mycket plats som finns över till annat (lite överdrivet, men ändå). Tänk vad härligt att kunna ha med sig en massa böcker utan att de tar sådan plats, för att inte tala om viktminskningen!

Vid närmare eftertanke borde man kanske fundera på att testa en...

Inga kommentarer:

Använder Blogger.