Heligt guld

december 01, 2010
Oh underbara december! Vad fint det är med adventsstjärnorna som lyser i alla fönster. Om jag nu bara kunde hinna till mitt eget också... Ja ja, det är ju inte jul än.

Mitt i alla dessa julbestyr så hinner jag läsa lite också. Lite, inte så mycket men i alla fall. I går läste jag slut heligt guld av David Gibbins. Jag har tidigare läst Atlantis hemligthet av samma författare och hans senaste bok på svenska lär heta Sista evangeliet. Det här är uppenbarligen en författare som håller sig till samma tema. Moderna actionböcker med skattsökare och arkeologer som letar efter historiens stora hemligheter. I samtliga böcker möter vi samma huvudpersoner.

I Heligt guld får vi följa Jack och de andra i jakten på den heliga sjuarmade guldljusstaken, judarnas heliga menora som år 70 eKr fördes ut ur templet i Jerusalem som krigsbyte av romarna. Därefter försvann den men nu är Jack och hans kollegor den på spåren. Men de är inte ensamma i sin jakt som för dem från Medelhavet, via isbergen på Grönland till Vinland och mayafolkets rike. Det är en otrolig resa de ger sig ut på och långt ifrån ofarlig.

Jag kan nog tycka att det blir lite för mycket av det goda. När sedan uråldriga hedniska sekter och även nynasister blandar sig i leken så orkar jag liksom inte med, vilket är synd. Det är egentligen ingen dålig bok, bara väldigt otrolig.

Betyg: **

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag som skriver till dig heter Malin och arbetar på Massolit Förlag.
    Jag var nyss inne och kikade runt på din blogg och tyckte den var väldigt intressant… därför mailar jag dig.

    Massolit Förlag är ett relativt nystartat förlag och vi jobbar mycket aktivt med att lansera nya författare, samt i det arbetet med sociala medier.
    I vårt ”stall” finns från Sverige Stefan Tegenfalk och Johannes Källström. Båda har fått utmärkta recensioner tidigare och är aktuella med nya böcker i höst.
    Stefan skriver traditionell kriminallitteratur medan Johannes lutar mer åt thriller/skräck.

    I vinter kommer vi ut med Fay Weldons biografi samt återutgivning av en Hondjävuls liv och lustar. Strax efter det kommer Ian Samson som i England är ett ”hett” kort på mysdeckar himlen.

    Massolit jobbar som sagt aktivt med olika medier och just runt bokbloggande vill vi bränna extra krut. Min fråga till dig är om jag får skicka läsex utan kostnad för påseende. Du är inte tvingad att skriva något, det står dig fritt, men om du vill plita ned några ord på bloggen, ris eller ros, båda är välkommet, blir vi hemskt glada!

    Kanske är det så att du inte alls läser någon typ av de böcker vi jobbar med just nu – glöm detta email då! I dags läget erbjuder vi alltså Stefans Nirvana och Johannes Offerrit.
    Om det känns spännande – maila över din postadress.

    Tack för att du tog dig tid att läsa mitt email!

    Vänliga hälsningar


    Malin S
    Massolit förlag AB
    forlaget@massolit.se

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny!
    Det var tur att du hittade till min Blomsterverkstad. För - grattis grattis och fanfarer, du vann! Om du mailar mig din adress så postar Pentik den finfina renen till dig.
    Tusen tack för berömmet ang vår julkalender -tidning. Det är så härligt att höra att vår lille hobby-projekt uppskattas!
    Grattiskramar, Minna
    minnaatblomsterverkstad.blogspot.com

    SvaraRadera

Använder Blogger.