Årets sista bok!

december 29, 2010
Ja, det antar jag i alla fall. Med bara tre dagar kvar av 2010 så lär jag väl knappast hinna läsa ut någon mer. Arcadia Falls av Carol Goodman visade sig vara en riktig liten godbit. Jag har tidigare läst en annan av hennes böcker, The Night Villa, och är mycket förvånad över att hon inte finns översatt till svenska.

Böckerna hör hemma i en egen liten genre i min bokhylla. De är en härlig blandning av feel good, mystik, spänning och lite romantik. Jag har svårt att säga vilket som dominerar, förutom romantiken, den finns där som en liten pikant detalj men inte mer.

Arcadia Falls handlar om den 200 år gamla konstnärsskolan i Arcadia Falls. Dit kommer Meg Rosenthal och hennes dotter Sally. Meg ska börja undervisa på skolan i litteratur med sagor/ fariytales som specialitet. Sextonåriga aally börjar som elev. Förhoppningsvis ska detta bli en nystart för mor och dotter som haft ett lite skakigt förhållande sedan maken/ pappan dött.

Arcadia Falls och skolan ligger i en närmast idyllisk miljö och verkar som hämtad ur en saga. Men allt är naturligtvis inte som det verkar. Meg håller på med en avhandling om en av skolans grundare, och ju mer hon forskar, desto mer får hon veta och det är bara att konstatera... alla stenar ska inte vändas på. Det går inte många veckor in på höstterminen innan det första dödsfallet inträffar och snart befinner de sig i fara, kanske till och med livsfara.

Ms Goodman är duktig på miljöer och stämningar. Med små medel lockar hon in mig i historien och jag har inga som helst problem med kopplingarna mellan saga och verklighet. Den är välskriven, spännande och svår att lägga ifrån sig, precis som den tidigare jag läst. Jag kommer definitivt att köpa och läsa fler av hennes böcker.

Till sist en liten uppmaning, kära bokförläggare runt om i landet. Se till att Ms Goodman blir utgiven på svenska så att fler får upptäcka henne. Själv orkar jag inte vänta, jag läser henne på engelska.



Betyg: ****
Antal sid: 298

Inga kommentarer:

Använder Blogger.