Bibliotekskatten som letar sig in i hjärtat

februari 16, 2010
Det gör han verkligen, Dewey Read Morebooks, letar sig in i hjärtat. Från första mötet med honom där han darrande ligger i det iskalla bokinkastet till sin sista dag nästan tjugo år senare. Att Babben Larsson läser Vicki Myrons bok om bibliotekskatten på ett högst förtjusande och personligt sätt gör ju inte upplevelsen sämre på något sätt.

Ändå har jag en känsla av att historien om den lilla kattungen som en kall vinterdag flyttade in på bilbioteket i Spencer och med tiden blev världskändis, helt av egen kraft, hade krupit in i hjärtat på mig även utan Babbens fantastiska läsning. "Men har du inte svårt att förstå henne?" undrade en av mina kollegor när jag lyriskt berättade om talboken. Men nej, inte en enda gång är det svårt att förstå Babbens melodiösa gotländska. Snälla Babben, läs in fler böcker, du gör det så bra!

Boken om Dewey är en sann historia skriven av Vicky Myron, bibliotikarien som en kall vintermorgon fann honom i det isande kalla bokinkastet. På ett mycket personligt men samtidigt lättillgängligt sätt beskriver hon Dewey och hans inverkan på biblioteksbesökarna och deras liv under nästan tjugo år. Här blandas stort och smått, men allt känns äkta och strålar av värme. En riktigt härlig bok som får åtminstone mig att le även i de svåra stunderna.

Behöver jag säga mer? Läs den, eller ännu heller, lyssna på den!

Betyg: *****

Förlag: Bonnier audio
Antal timmar: 8

Inga kommentarer:

Använder Blogger.