Venetianskt deckarmys

Ja, vad ska man kalla en Brunettibok av Donna Leon om inte mysdeckare? Djupt vatten utspelar sig som vanligt i ett hÃĪrligt Venedig. Till och med nÃĪr det ÃĪr dÃĨligt vÃĪder fÃĨr fÃķrfattarinnan Venedig att lÃĨta fantastiskt. Jag skulle jÃĪttegÃĪrna ÃĨka dit (och antagligen bli ganska besviken).

I den hÃĪr boken hittas tvÃĨ fiskare mÃķrdade ombord pÃĨ sin fiskebÃĨt i hamnen pÃĨ den lilla Ãķn Pellestrina. Det faller pÃĨ kommissarie Brunetti och hans mÃĪn att lÃķsa morden. NÃĨgot som visar sig vara lÃĪttare sagt ÃĪn gjort. Öborna ÃĪr lika tysta och slutna som musslorna de fÃĨngar. Den vackra och intelligenta signorina Elletra skickas till Ãķn fÃķrklÃĪdd till semesterfirare och stryker nÃĪstan med pÃĨ kuppen.

Donna Leons bÃķcker om kommissarie Brunetti ÃĪr vÃĪldigt populÃĪra och har sÃĨlts i otaliga ex i vÃĪldigt mÃĨnga lÃĪnder och jag kan fÃķrstÃĨ varfÃķr. Trots att bÃķckerna vÃĪldigt ofta handlar om mord ÃĪr de aldrig blodiga och vÃĨldsamma. De pÃĨminner mer om Agatha Christies pusseldeckare. Mysfaktorn ÃĪr hÃķg och man sitter och smÃĨfunderar pÃĨ vem som ÃĪr den skyldige. En perfekt semesterbok med andra ord.

Trots det sÃĨ trÃķttnar jag lite pÃĨ slutet. Jag orkar inte riktigt hÃĨlla intresset vid liv. De sista kapitlen skummas igenom och sÃĨ har det varit med de senaste av Leons bÃķcker nÃĪr jag lÃĪst dem. Det gÃĨr bÃĪttre nÃĪr jag har dem som talbok, vad nu det kan bero pÃĨ.

Betyg: *** -

Inga kommentarer:

AnvÃĪnder Blogger.