Peo rekommenderar

Peo Bengtsson
På våra Stora Bokcirkelträffar möter vi spännande och intressanta författare och den här våren har bjudit på så vitt skilda genrer som action, relationer och svensk historia. Jag bad några av författarna om tre boktips så här inför sommaren. 

Först ut bland boktipsarna var Göran Redin och idag är det Peo Bengtsson som bjuder oss på tre starka författarskap. Det är ju alltid intressant att få en inblick i varför någon väljer att skriva, och det bjuds vi på här. Relationer är den röda tråden idag och lite extra kul med ett dikttips. Jag är själv alldeles för dålig på att läsa dikter, men nu blir jag onekligen nyfiken.

Hade du oturen att inte kunna vara med på träffen med Peo? Ingen fara, du kan se vårt samtal här.


"Revolutionary road av Richard Yates.
Själva grundbulten till varför jag plötsligt insåg att jag skulle skriva. En strålande relationsroman, oändligt mörk, hård och brutal - och vacker. Överhuvudtaget så är Richard Yates en underskattad författare.

Lagt kort av Joan Didion.
Kalifornien, återigen brutala relationer, såriga äktenskap. Skrivet på en lakonisk prosa som får karaktärerna att framstå som psykopater som förlorat sina romantiska drömmar utan att de själva upptäckt det.

Svart som silver av Bruno K Öijer.
En samling dikter som jag ständigt återvänder till. Vissa rader tvingar mig att sätta mig på parkbänkar och hämta andan. Betydligt mer lättillgängligt än vad man kan tro. Och glasklart, renande, underbar text. ​"

Inga kommentarer:

Använder Blogger.