Gröna boktips dagen till ära

Idag klär vi oss i grönt och firar med våra vänner i väst. Happy St Patrick's Day to you all!
Och kom ihåg, om man ser någon som inte bär vare sig kläder eller accessoarer i grön har man tillåtelse att nypa dem, det är sedan gammalt.

Jag har inte lärt mig det där med Guinness så jag håller mig till den gröna klänningen och en whisky istället. Och böcker så klart. Idag fokuserar jag lite extra på lite gröna boktips ur bokhyllan.

Gröna boktips - Happy St Patrick's Day

The Cat Who Ate Danish Modern av Lilian Jackson Braun är nog det grönaste jag har i min bokhylla. Den är en i en lång rad i feelgoodkriminalromanerna om journalisten och enstöringen Jim Qwilleran och hans brottslösande siameskatter. Som moderna, sköna måbrakrimmare i bästa Agatha Christie-anda. Jag älskar att läsa om de här lite då och då. 

Nordiska väsen. Man bara måste älska den här underbara boken av Johan Egerkrans. Jag kan ta fram den och bara sitta och bläddra i den. Som en korsning mellan ett uppslagsverk och en riktigt mustig skröna. Helt underbar. 

Vad kan väl vara grönare än Greenpeace? Jag är inte mycket för dokumentärer och biografier, men när Rex Weyler som var med och grundade den kända miljöorganisationen i USA beskriver hur det gick till och varför så fastnade jag. Det här är superintressant och jag böjer huvudet för alla eldsjälar runt om på vår jord som finner kraft, styrka och ork att engagera sig och kämpa för det de tror på, att stå upp för orättvisor, om det så vara månde mot människor, djur eller vår natur. 

Brobyggarna av Jan Guillou är rejält tjock men riktigt bra och intressant. Den är första delen av hans serie om 1900-talets Europa. Jag läste och tyckte om av de första böckerna, därefter har annat kommit emellan, men Brobyggarna och Dandy tyckte jag mycket om. Dandy har dessutom ett fantastiskt snyggt omslag, men det är rött så den får inte vara med idag. 

Tamarinerna - regnskogens lejon är en bok jag är lite extra glad för att ha i min bokhylla. Här visar Tom Svensson sina världsunika bilder på de skygga djuren. Den är så fin, bilderna är fantastiska och lite extra kul är det att jag på nära håll fick vara med när boken blev till. Jag är så stolt över den här mannen, en fin vän och eldsjäl. 

Neil Gaimans bok är väl snarast blågrön men fick slinka med på ett hörn för att han är så fantastiskt bra. Fragile Things är en samlig kortare historier att njuta av. Som en ask lyxiga choklaspraliner. 

Sist ut idag är en bok ur Att-läsa-högen. Roslund och Hellströms bok Tre minuter kommer att bli min första bekantskap med herrarna. Ja, ja, jag vet, jag är sist på bollen när de kommer till den här hyllade författarduon, men om den nu är så bra som alla säger så kan jag väl skatta mig lycklig att jag har den läsupplevelsen kvar. 

Så nu mina vänner, slå er ner i en skön fåtölj ikväll, häll upp något gott att dricka och läs något grön.
Sláinte!

Inga kommentarer:

Använder Blogger.