Det magiska hjärtat - en viktig bok

Det magiska hjärtat
av Kristina Ohlsson
Ibland, men bara ibland, önskar jag att jag var tretton år igen och fullständigt kunde uppslukas av fantastiska böcker så till den grad att omvärlden upphörde att existera. Av någon anledning händer det alltmer sällan ju äldre jag blir. Bit för bit försvinner förmågan och jag ska erkänna att jag sörjer den.

Lite extra skönt var då bubbelbadet härom dagen där jag gång på gång fick fylla på mer varmvatten för att jag helt enkelt inte kunde sluta läsa Kristina Ohlssons nya bok Det magiska hjärtat. Ja jag vet att den i första hand vänder sig till barn som är i 9-12 år, men det är en ljuvlig, vacker, viktig, lite sorglig och fantastiskt bra historia. Den går bara inte att sluta läsa.

Robertas bästa vän Charlotte är sjuk, svårt sjuk. Hon behöver ett nytt hjärta och det är bråttom, men var hittar man ett hjärta? På en auktion ropar Roberta in en jordglob, men en inte vilken jordglob som helst utan en magisk. Om man lyckas utföra fem uppdrag så kommer jordgloben att uppfylla en, men bara en, av dina önskningar. Ska Roberta lyckas rädda Charlotte?

Jag hade bara tänkt läsa ett par kapitel, men det blev snabbt flera och jag kunde inte kliva ur badkaret innan boken var utläst. Så himla bra!

Det magiska hjärtat är välskriven och spännande, men framför allt är den viktig. Den tar upp och berör ämnen som vänskap, liv, sjukdom och död på ett fantastiskt sätt och jag önskar att alla barn i vårt avlånga land läste den. Gärna med någon vuxen i närheten som kan svara på frågor och funderingar som kanske kan dyka upp.

Inga kommentarer:

Använder Blogger.