Det börjar bra i Visby


Polismästare Magnus Holmén
inviger deckarfestivalen.
Efter månader av väntan och längtan är vi äntligen på plats i Visby och ikväll kickades deckarfestivalen igång. Med en rejäl kniv i högsta hugg invigde polismästare Magnus Holmén Crimetime Gotland genom att ceremoniellt skära av det blåvita avspärrningsbandet. 

Men vi hade så klart redan tjuvstartat med två inspirerande och intressanta seminarier. Peter Robinson, Arne Dahl och Håkan Nesser försökte reda ut skillnaderna mellan engelska och skandinaviska deckare. Kontentan? Likheterna är större än skillnaderna. Vi är av samma skrot och korn både som läsare och författare. 

Gotland har i normala fall flest soltimmar i Sverige men just den här veckan är det regn och blåst som dominerar, enligt Peter Robinson är det hans fel. Han tog med sig regnet hemifrån Yorkshire och han har kanske rätt för där skiner enligt utsago solen just nu. 

Vansinnigt god deckardrink.
En av mina förebilder och inspirationskällor är utan tvekan Helena Dahlgren. Det var hon som en gång i tiden, det känns som en evighet nu men det är inte så många år sedan, fick mig att börja bokblogga och idag gav hon mig inspiration och idéer inför kommande ReadTreater och Bokcirkelträffar. Så otroligt proffsiga intervjuer när hon diskuterade motiv med Jörn Lier Horst och Christoffer Carlsson. Jag har mycket att lära.
Så var det till slut dags att krama ett gäng författare och bokbloggarkollegor, skratta åt Håkan Nesser (jag hade ingen aning om att han var så rolig), avnjuta deckardrinken, avundsjukt spana på kvällens snyggaste skor och få en liten försmak av vad de kommande dagarna har att erbjuda. Det är bara min allra första Crimetimedag, men jag kan redan nu garantera att det inte kommer att bli den sista, varken i år eller nästa år. Det här är kul, inspirerande, fascinerande, intressant och oerhört trevligt. 

Improviserad bokbloggarträff i Visby. Marcus från Bokhora, jag, 
Helena från Dark Places och Gunilla från Bokparet.






Inga kommentarer:

Använder Blogger.