Fina fruntimmer - Sara

Fruntimmersveckan är inne på sin andra dag och Sara har namnsdag. Vad passar väl bättre än att idag lyfta fram några av alla våra fina författare vid namn Sara.

Sara Blaedel - är en dansk deckardrottning som i De bortglömda serverar en till synes enkek, nästan banal, historia om ett dödsfall som döljer en sanning så grym att den får mig att rysa. Och flera böcker ligger och väntar i att-läsa-högen.

Sara Lövestam - jag säger bara Hjärta av jazz. Vilken underbar bok. Jag blir alldeles varm bara jag tänker på den. Och Vikten av verb, gud vad jag önskar att jag hade läst den när jag gick i skolan. Hur det ens är möjligt att skriva en rolig bok om verb är en gåta, men Sara har gjort det.

Sara Bergmark Elfgren - är den ena delen i författarduon till den fantastiska Engelsfors-trilogin som gjorde stor succé för några år sedan och som även blivit film. Just nu är Sara aktuell med De dödas röster på P3 Serie, vansinnigt spännande gå in och lyssna!

Sara Gruen - Bröderna Benzinis spektakulera cirkusshow mig nyfiken på Sara Gruen. Boken filmatiserades sedan som Water for elephants, en underbar film. Jag kunde naturligtvis inte motstå hennes bok Aphuset och jag blev inte besviken, det är en underbar historia.

Men det finns naturligtvis fler Saror. Sarah Waters som höjs till skyarna, Sara Lidman vars böcker nu ges ut på nytt, Sara Shepard vars bok Pretty Little Liars går som tv-serie, Sara Stridsberg som jag ännu inte läst men som många rekommenderar och.... ja, som sagt, bokvärlden är fylld av Saror att njuta av.


Inga kommentarer:

Använder Blogger.