På andra sidan växer gräset

På andra sidan växer gräset
av Petra Sandberg Holstensson
Varför ska det behöva ta sådan tid för oss att hitta rätt som människor? Att hitta oss själva och acceptera dem vi är? Det känns så tragiskt även om jag inser att det stor del handlar om att växa upp, att bli vuxen, att faktiskt lära känna sig själv, vem man är och vad man tycker om. Vem man tycker om.

Allt detta blir väldigt påtagligt när man läser Petra Sandberg Holstenssons bok På andra sidan växer gräset. Här möter vi Sandra som har gjort allt rätt här i livet. Hon har utbildning, bra jobb, man och radhus. På ytan är det perfekt. Men något saknas. Något som egentligen inte går att ta på. Inte förrän den stora passionen plötsligt slår till och fullständigt golvar henne. Hon är inte beredd, hon stretar emot, både mot sina egna känslor och mot samhällets, och sina , fördomar mot dem. Och hon har en hel del svåra nötter att knäcka; hur ska hon berätta för sin man att hon är kär i en annan kvinna och hur kommer man ut som gay när man är över trettio. Går det verkligen?

På andra sidan växer gräset kryper in under skinnet på mig när jag läser den och jag tänker att precis så här är ju livet. I Sandras fall var det kärleken som förändrade livet och fick allt att till slut falla på plats, för andra är det ett nytt jobb eller en flytt, kanske till och med utomlands. Vad det än gäller så måste man våga och det är väl där vår stora brist som människor ligger, att vi så sällan vågar. Vi är så förfärligt rädda för vad andra ska tycka och tänka.

Det är en stark bok Petra har skrivit och medan jag läser så kan jag inte låta bli att fundera på hur mycket av det som är självupplevt. Hur mycket av Sandra är Petra själv? Ja ja, jag vet, författare har en enorm fantasi och har som yrke att hitta på, men ändå.

Petra är en av de starkaste personer jag träffat, dessutom väldigt rolig och med ett hjärta av guld. Hon har ställts inför otroligt svåra livsval och gått rakryggad ur dem. Jag hoppas innerligt att hon fortsätter att skriva och att många läser På andra sidan växer gräset, för det är en viktig bok.

Ja, boken innehåller sexscener, eller erotiska inslag som det så fint heter, och nej, det är inte chockerande, det är en bok om kärlek och passion och då har folk sex. Det som så många författare har så svårt för klarar Petra med glans. Alltihop känns väldigt äkta och fint.


Inga kommentarer:

Använder Blogger.