Röd drottning som gav en fantastisk kväll

Röd drottning är en bok om makt, svek, kärlek, klasskamp och revolution 
och det kunde vi alla ta till oss och njuta av.

En av flera underbara saker med att bokcirkla är att man tvingas, eller tvingas och tvingas, det är ju helt frivilligt att vara med faktiskt, men man får läsa böcker, genrer, författare som man troligen aldrig läst annars. Gårdagens bok var en sådan för många.

Vid bokmalarnas senaste träff bestämdes att vi skulle läsa fantasy, något de flesta inte gruppen inte läser. Uppdraget att välja bok landade på mig, som ju är nördigt förtjust i genren. En uppgift jag gärna tog på mig utan att inse hur svårt det skulle bli att välja titel. Jag ville ju att det skulle bli bra när vi nu gav oss ut på lite minerad mark.

Mitt första val landade på Imperiets dotter av Raymond E Feist, den första delen i en serie om en ung kvinna som plötsligt finner sig styra över ett mindre rike och de svårigheter hon utsätts för. En underbar serie som flirtar lite med gamla tiders japan eller något sådant. Jag har älskat och läst serien flera gånger och tänkte det kunde bli en bra introduktion, lite som att läsa en historisk roman och utan alltför många övernaturliga inslag eller onaturliga varelser. Men icke - den går inte längre att få tag på.

photo borrowed from Modernista.se
Röd drottning av
Victoria Aveyard
Neil Gaiman då? En stor favorit för mig. Kyrkogårdsboken kanske? Den är ju dessutom inte så tjock som fantasyromaner brukar vara. Men den kanske vänder sig lite mycket för barn och ungdomar. Hmmm.... inte lätt det här, men till slut föll valet på Röd drottning av Victoria Aveyard. Den är förvisso 378 sidor lång och helt okänd för mig men jag bestämde mig för att pröva. Det här skulle bli spännande.

Seg. Spännande. Läsvärd. Obegriplig. Bladvändare.

Det var några av omdömena igår när Bokmalen träffades för årets sista bokträff. Birgitta bjöd på god mat och vin och diskussionerna gick höga. Och som vanligt var vi inte riktigt överens alla gånger, men det är ju det som är så fantastiskt med att prata böcker.

Alla tyckte det var en spännande historia och vill veta vad som händer nu, så snälla Modernista, sätt fart med att få ut Glassvärdet så fort som möjligt. Vi vill läsa nu!

Att Röd drottning är en debutroman hade vi alla lite svårt att förstå, så väl författare som översättare ska ha en stor eloge, det här är en välskriven bok med stort läsflyt och som många av oss hade svårt att släppa.

När vi kommer in på själva fantastikdetaljerna, var det lite klurigare, men kartan var till stor hjälp. Det kan vara svårt att förankra sitt läsande i verkligheten när allt är hittepå, men genom att bläddra tillbaka till kartan då och då så löste sig den detaljen. Att komma runt karaktärernas olika "magiska" egenskaper var inte lika lätt och de något ovanliga namnen satte också lite krokben, men på det stora hela funkade det fint.

Intressanta funderingar dök upp på om flirten med romarriket, såväl namn som en del av händelserna har tydliga kopplingar dit, tyder på ett specialintresse hos författaren. Liksom tankar på vilken av de speciella egenskaperna vi själva skulle vilja ha, viskare eller el var vanligast, även om Birgitta tyckte vattnet var praktiskt så att man kunde dränka alla man tycker illa om.

Röd drottning är en bok om makt, svek, kärlek, klasskamp och revolution och det kunde vi alla ta till oss och njuta av. Har jag nu lyckats skapa fem nya fantasynördar, Eva och jag är ju redan där? Nej, kanske inte, men att alla tyckte det var en spännande historia som resulterade i en underbar bokpratarkväll räcker långt för mig. Att vi alla vill veta vad som händer sedan är det bästa betyg vi kan ge en bok.

Inga kommentarer:

Använder Blogger.