Anna och den franska kyssen

Anna och den franska kyssen
av Stephanie Perkins
Tvåhundranittioåtta sidor i en sittning.
Det är länge sedan jag hade tid och möjlighet till det senast. Den här gången hade jag inget val. Boken släppte mig inte. När jag väl börjat läsa var det bara att fortsätta. Stephanie Perkins underbara bok Anna och den franska kyssen fångade mig från första sidan.

"Det här är allt jag känner till om Frankrike: filmerna Madeline, Amélie från Montmartre och Moulin Rouge. Eiffeltornet och Triumfbågen, inte för att jag vet vad man ska ha dem till. Napoleon, Marie Antoinette och en massa kungar som hette Louis. Jag vet inte exakt vad de gjorde, bara att de hade något med franska revolutionen och stormningen av Bastiljen att göra..."

Att vara sexton år och gå sista året i skolan är inte lätt. Särskilt inte om man tvingas göra det på en helt ny skola där man inte känner någon och i en helt ny stad som man inte vet något om och i ett land där man inte förstår språket. Alls. Det enda franska ord Anna kan när hennes föräldrar lämnar henne på internatskolan är oui som hon precis fått veta stavas o-u-i och inte w-i som hon hela tiden trott.

Fram tills nu har Anna levt ett bra liv i Atlanta. Hon har en fantastisk bästa kompis och har precis blivit kär i en arbetskamrat på biografen. En kärlek som nog är besvarad. Livet är helt enkelt underbart just nu. Så får hennes pappa, den kände författaren, plötsligt den galna idén att det vore nyttigt för henne att gå sista året innan college på en internatskola i Paris! I Frankrike!

Att plötsligt kastas in i en situation som är helt främmande, där man inte förstår vad någon säger eller hur man ska bete sig är inte lätt. Jag minns med skräckblandad förtjusning ett antal situationer både från Paris och Salamanca när jag helst hade velat försvinna från jordens yta. Eller möjligen satt mig ner i ett hörn och gråtit. Men man klarar mer än man tror. Och det gör naturligtvis också Anna.

Genremässigt så klassas Anna och den franska kyssen som en bok om relationer för unga vuxna, men Anna och den franska kyssen är så mycket mer. Jag njöt och kunde som sagt inte lägga den ifrån mig. Visst handlar det om relationer. Den ibland så knepiga far/barn-relationen, relationen till vänner och ovänner, förälskelse, såväl obesvarad som trevande ny och ömtålig. Men också om svek, missförstånd och att känna sig utanför. Som om man inte hörde till.

Boken är full av scener som får mig att le, att nicka igenkännande, att sucka irriterat över korkade tonåringar eller dumma föräldrar. Det här är Stephanie Perkins debutroman och jag är djupt imponerad. Över språket, karaktärerna och äktheten. Här finns inget konstlat, skruvat eller otroligt. Jag köper det hela vägen.

Och visst, det ska erkännas, jag blev lite kär. Herre gud, tjejer, Étienne St Claire, vem hade inte velat träffa den killen när man var sexton, eller tjugosex, eller när som helst för den delen. En underbar man helt enkelt, med fel och brister visst, men de får honom bara att kännas mer äkta.

Och miljöerna! Vi är i Paris, behöver jag säga mer. Ljuvliga, härliga Paris!

Det här är som sagt Perkins debutroman och den har höjts till skyarna och nominerats och vunnit flera priser och legat på bestsellerlistorna. Två egna böcker till har det blivit hittills för Perkins; Lola and the Boy Next Door och Isla and the Happy Ever After. Jag kan bara hoppas och hålla tummarna för att även de ges ut på svenska. För det här är böcker som många borde läsa, såväl unga som vuxna.

Många författare har spellistor förknippade med sina böcker, musik de lyssnat på medan de skrivit. (Så också Perkins, här kan du se spellistan.) För Stephanie är även dofter viktiga, så medan hon skrev Anna och den franska kyssen bar hon varje dag doften "lychee rose". Jag blir onekligen lite nyfiken och funderar allvarlig på att svänga inom parfymeriet i stan för att provdofta lite.


Visst låter det underbart. Du kan provläsa de första kapitlen här.


Andra som läst och tyckt till om boken:
Dear Author - som fångades från första stund
The Guardian - som tycker det är en "charming, down to earth book"
Kulturkollo - som helt enkelt uppmanar oss att läsa Anna och den franska kyssen
Fiktiviteter - som tycker det är det bästa hon läst i sin genre


Anna och den franska kyssen
Författare: Stephanie Perkins
Förlag: Modernista (2015)
ISBN: 9789176450727
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Använder Blogger.