Konsten att berätta en historia - skrivarkurs i Uddevalla

mars 24, 2015

Dag Öhrlund
Konsten att berätta en historiaOrdbävning 1
Skrivarkurs i Uddevalla 22-24 maj 2015
Att berätta en historia är den äldsta – och förmodligen viktigaste – konsten på jorden.
Nu har du chansen att bli bättre på just det. Under Dag Öhrlunds erfarna och kompetenta ledning går vi igenom allt från synopsis, historiens uppbyggnad och puls, till karaktärsbeskrivning och den viktiga dialogen. 

Vi pratar om praktiska verktyg, din skrivplats, redigering, lektörer och redaktörer samt hur du i den stenhårda konkurrensen till sist presenterar ditt manus för ett förlag. Och – hur du marknadsför din bok när den blivit utgiven. 

Under den roliga och mycket intensiva kursen varvar vi teori med hjärngymnastik och skrivövningar.
Dag Öhrlund är journalist, fotograf och en etablerad författare som under fyrtio år skrivit tusentals artiklar och noveller. Han är publicerad i 20 länder och medverkat i mer än 45 böcker varav flera svenska bestseller. Han är även en uppskattad skrivarcoach och lärare på skrivarkurser.

Tid: 22 maj kl 14.00 – 24 maj kl 14.00
Plats: Studiefrämjandets lokaler i Uddevalla, Junogatan 9
Pris: 2.495 kr
I priset ingår kursavgiften, fika alla dagarna samt lunch lördag och söndag.
Anmälan är bindande. Minst fem deltagare krävs för att kursen ska arrangeras.


PROGRAM
Fredag:
14.00 - 14.45            Samling och presentation
14.45 - 15.15              Fika
15.15 - 16.00             Kort hjärngymnastik
Fokus och de viktiga verktygen för ditt skrivande. 
Din tid, disciplin. Din privata sfär – skrivhörnan.
Datorn, tangentbordet och skärmen
16.00 - 16.15             Bensträckare
16.15 - 18.00             De vackra verktygen för dina innersta tankar. 
Skrivövning
Redovisning

Lördag:
09.00 - 10.30             Synopsisen, ditt kanske viktigaste verktyg
Hur din synopsis blir början till ett manus
Historiens puls och händelselinje, variationer
Scrivener och andra program för tidslinjer
Karaktärsblad för varje person i historien 
10.30 - 11.00             Fika
11.00 - 12.30             Varför tvekar jag? Sätt igång, skriv!
Karaktärernas uppbyggnad
Den viktiga dialogen, hur vässar jag den?
Läxa
Presentation av eftermiddagens program
12.30 - 13.30             Lunch
13.30 - 15.30             Kreativ powerwalk/skrivövning/
Promenera i ensamhet, få en andlig upplevelse, kom tillbaka och redovisa!
Redovisning
15.30 - 16.00             Fika
16.00 - 18.00             Gemensamhetsövning, 2 deltagare tillsammans.
Redovisning
19.00                          Gemensam middag

Söndag:
09.00 - 10.30             Redovisning läxa.
Sanningens ögonblick: Mitt manus är färdigt, vad gör jag nu?
Anlita en lektör/redaktör?
Skicka in till ett förlag – du får bara en chans så undvik misstagen
Ta emot refuseringsbrev och fatta ett beslut om framtiden
Din bok blir publicerad!
10.30 - 11.00             Fika
11.00 - 12.00             Gemensam diskussion om skrivandets svårigheter och lösningar på problem
12.00 - 13.00             Lunch
13.00 - 14.00             Förlagsbesök alt Dag berättar om förlags- och bokbranschens utveckling och branschens svårigheter
14.00 - 14.30             Fika
14.30 - 15.30             Avslutning, frågestund, kursutvärdering

Lördag kväll går ut och äta middag. Den som vill är varmt välkommen att komma med. Middagen ingår inte i priset.

Lokalen ligger ca 10-15 min promenad från järnvägsstationen och 5-10 min från busstationen. Flera hotell ligger inom promenadavstånd från kurslokalen.
För frågor kontakta bokmalen.nu@gmail.com
Kursen arrangeras i samarbete med Studiefrämjandet.

 Så här tyckte några tidigare kursdeltagare:
”För första gången på flera år var det roligt att skriva igen.”  Hasse Aro, Stockholm
"Jag gick en skrivarkurs för Dag Öhrlund och den var otroligt inspirerande. Dag bjöd på såväl konkreta skrivtips samt en mängd praktiska råd utifrån sin långa erfarenhet i bokbranschen. Hans avslutande ord om att det allra, allra viktigaste är att aldrig ge upp, har följt mig sedan dess!" Susanne Boll, författare, Stockholm

”Om du vill lära dig skrivandets konst, få tips och råd och samtidigt ha riktigt roligt – då ska du gå på Dags skrivarkurs!”
Birgitta Bergin, författare, Marbella, Spanien

”Dag är helt osannolik, stimulerande och skarp!”
Louise Hamilton, Göteborg

”Dag är en underbar kursledare som bjuder mycket på sig själv, sitt kunnande och är en fröjd att lyssna på. Det var inte många sekunder jag svävade bort i egna tankar. Dag ger en stark injektion och inspiration till eget skrivande. Säger rakt på vad skrivande innebär och vad som krävs, utan omskrivningar.”
Katarina Landers, Göteborg

”Det har nu gått drygt ett år sedan jag anlitade Dag som skrivcoach. 
Det har visat sig vara den bästa investeringen jag kunnat göra för mitt skrivande. Dag har gett mig en tro på mig själv och min förmåga.
Efter varje möte går jag därifrån med ett nytt självförtroende och det enda jag kan ångra är att jag inte ställde frågan tidigare. ”Åsa Bonelli, författare, Stockholm

”En kurs som leds av Dag kan inte bli annat än inspirerande. Många tips och anekdoter förgyllde våra dagar. Roligt varenda sekund.”Sissel Myrup, Ljungby

”Du lärde mig andas - andas ord. Se det som en liten ask med komplimanger…”Ann Hugosson, Habo

”Umgicks med Dag under en intensiv men kort skrivarvecka i London där vi förutom att tillgodogöra oss vad som bjöds på i mat- och dryckesväg fick många och helt fantastiska historier berättade. Förutom att ge mycket värdefulla tips och synpunkter på det vi själva skapade, har han en stor ryggsäck med erfarenhet inom många skapande områden som han mer än gärna bjuder på. Mycket kreativt och inspirerande och jag har längtat tillbaka flera gånger redan.”Stefan Lindgren, Lecce, Italien

2 kommentarer:

  1. När är sista anmälningsdag?

    SvaraRadera
  2. Sista anmälningsdag är en vecka innan, men antalet platser är begränsat så vänta inte för länge. :-)

    SvaraRadera

Använder Blogger.