Dödlig besatthet - en flirt med Hitchcocks storfilm

Dödlig besatthet
av Nora Roberts
Efter flera timmars skrivande tar författaren en paus, tittar upp och får se grannarna i huset mitt emot bråka. Hon vänder sig bort för att hämta telefonen och ringa polisen. Några sekunder senare ser hon grannkvinnan knuffas ut genom fönstret och falla mot en säker död. Inom kort är hon indragen i utredningen. Vad var det egentligen som hände i den där lägenheten?

I sin nya bok Dödlig besatthet flirtar Nora Roberts med Hitchcocks klassiker Fönstret åt gården och det lockar. Liksom det faktum att huvudpersonen är författare. Ja, jag erkänner, jag har en romantiserad bild av yrket, men ändå, det bidrar till spänningen.

Möjligen blir mallen lite väl tydlig när författarinnan blir vän med det manliga offrets bror, den snygge och rike konstnären.

Men ändå, det funkar. På ett enkelt, lite harlequineskt sätt. Det
Fönstret åt gården
här är ren och skär underhållning. Lättläst och lättsmält. En typisk Nora Roberts; lagom spännande och lagom romantiskt. Ibland blir karaktärerna lite väl tydligt tecknade och handlingen lite väl otrolig, men historien har ett driv och hon är onekligen en fena på dialoger. Det känns äkta när karaktärerna pratar med varandra, och det är en stor konst som få behärskar.

Ett plus i kanten för att det inte är en uppenbar trilogi som så ofta är fallet idag. Ja, jag vet att det är förlagen som vill ha trilogier, men jag tycker det är befriande skönt med fristående böcker ibland. Både för mig som läsare, men också för att det visar att författaren faktiskt kan mer än bara hålla sig till en och samma uppsättning karaktärer.

Hatten av för Ms Roberts. Maken till produktiv människa får man leta efter. Sedan debuten 1981 har hon klämt ur sig mer än 200 romaner (i april släpps nummer 214 The Liar) som släppts i 34 länder, samt ett antal kortare texter, både under eget namn och under pseudonymen J.D. Robb. Jag vet inte om jag ska inspireras eller bli uppgiven, imponerad blir jag i alla fall.



Dödlig besatthet : spänningsroman
Författare: Nora Roberts
Förlag: Bonnier (2015)
ISBN: 9789100142605
Köp: t.ex. hos Bokus, Glansholm eller Adlibris

Inga kommentarer:

Använder Blogger.