Värdet av Jiroekonomi - en ahaupplevelse i fickformat

Jiroekonomi
av Nina Åkestam
När läste jag en bok eller artikel om ekonomi egentligen? Om kapitalism och tillväxt, om kvantitet kontra kvalitet? Jag vet inte. Antagligen för mer än tjugo år sedan när jag pluggade. Men så fick jag Jiroekonomi av Nina Åkestam i min hand och började läsa.

I Tokyos tunnelbana driver sushikocken Jiro sin restaurang. Utan bord, med bara ett fåtal sittplatser och inga servitörer låter det som ett av alla dess hak man ser på tunnelbanor och järnvägsstationer överallt. Men Jiros restaurang skiljer sig från alla andra. Han har nämligen inte en, inte två, utan hela tre Michelinstjärnor. Med en flera månader lång väntelista kunde han ta hutlöst betalt om han ville, men gör inte det. Jiros enda mål här i livet är att göra världens bästa sushi. Inget annat.

I den här 28 sidor långa (korta?) Novellixen funderar Nina på samhällsekonomi, kapitalism, tillväxt och effektivitet. Kvantitet kontra kvalitet och mycket annat på ett intressant, och förvånansvärt lättillgängligt sätt. Jiro blir vår ledstjärna i funderingarna kring hur vårt samhälle är uppbyggt ekonomiskt och hur det skulle kunna förändras om vi alla var lite mer som Jiro.

Jag applåderar Lena Hammargrens nya grepp med att låta Novellix ge ut facknoveller. Det här är kul, intressant, spännande och lärorikt. Jag köpte de fyra första på Bokmässan och efter att ha läst Jiroekonomi är jag definitivt sugen på att hugga in på de andra tre; Om maskiner kunde tänka om artificiell intelligens, De är vi om fördomspsykologi och tolerans samt Gourmetsyndromet om vår jakt på njutning. Det ska bli spännande att se vad som kommer härnäst.

Det enda jag möjligen har att invända är de lite tråkiga omslagen på facknovellerna. Novellix gör ju annars fantastiskt vackra omslag. Men det är ju en fråga om tycke och smak.

"Den ekonomiska kalkylen handlar då om att tjäna tillräckligt med pengar för att kunna göra något bra, snarare än att göra något bra för att kunna tjäna pengar."
ur Jiroekonomi av Nina Åkestam



Jiroekonomi
Författare: Nina Åkestam
Förlag: Novellix (2014)
Antal sidor: 28
ISBN: 9789175890449
Köp: t.ex. hos Bokus, Glansholm eller Adlibris

Inga kommentarer:

Använder Blogger.