Mrs Sinclairs resväska

Mrs Sinclairs resväska
av Louise Walters
Mrs Sinclairs resväska av Louise Walters måste vara en av höstens vackraste böcker, både när det gäller omslaget och innehållet. Det är en långsamt berättad bok som ändå är fylld av händelser.

En namnetikett i en resväska och ett gammalt brev får Roberta att börja nysta i sin farmors historia.

England ligger liksom resten av Europa i krig. Ett krig som berövar städer och byar på pappor, makar och sönder. Män som försvinner ut i kriget för att kanske aldrig komma tillbaka. Men det är också en tid som för med sig nya saker, nya företeelser. Unga kvinnor kommer till landet från stan för att arbeta på gårdarna. Soldater från allierade länder stationeras i närområdet. Det är en tid av kontrollerat kaos, en tid när oväntade vänskapsband knyts, kärlekar blossar upp och den allmänna förvirringen skapar möjligheter att börja om. Starta ett nytt liv. En ny familj.

Roberta älskar sitt arbete i bokhandeln i Oxford. Vem skulle inte göra det? Hon lever ett lugnt och ganska ospännande liv med få vänner, ett jobb hon älskar, en katt att mata och en gift älskare som hon träffar varannan torsdag. Så en dag finner hon brevet från farfadern, ett brev skrivet efter hans död. Men hur är det möjligt? Dog han inte under kriget? Och vad betyder de kryptiska orden?

Förlåt mig, Dorothea, för att jag inte kan förlåta dig. Det du gör är fel...
På ett mycket fint sätt vävs de två historierna, dåtid och nutid, samman men mina favoritpartier är nog återblickarna till farmoderns liv under kriget. Det är så målande beskrivet att det känns som om jag är där. Jag ser det framför mig. Det lilla huset. De inneboende stadsflickorna som gör sig i ordning för jobbet på lantbruket. Den stilige polske flygaren. Hur de jazzar loss till musiken från grammofonen på kvällen. Mörkläggningarna. Barnet.

Men jag kommer på mig själv med att fundera på hur nyttigt är det egentligen är att djupdyka i det förflutna. Med vilken rätt vi rotar i andra människors liv? Ibland är det kanske bäst att låta bygones be bygones som amerikanerna säger. Det som kommer fram kanske hade mått bättre av att få vara glömt. Begravt under historiens dammlager. I efterhand kan det vara svårt att veta varför folk fattade de beslut de gjorde och vad som låg bakom dem. Vem är vi att döma våra förfäder?


Andra som läst och tyckt till om boken:
Feelgoodbibliotikarien



Mrs Sinclairs resväska
Författare: Louise Walters
Förlag: Lind & Co (2014)
Antal sidor: 325
ISBN: 9789174612769
Köp: t.ex. hos Bokus, Glansholm eller Adlibris


Inga kommentarer:

Använder Blogger.