Nio dagar, nio nätter

Nio dagar, nio nätter av Kajsa Grytt
I sin romandebut Nio dagar, nio nätter bjuder Kajsa Grytt oss på erotiskt laddad samhällskritik. Det här en historia fylld av passion, ensamhet, makt, sex och vilsenhet kryddat med en god portion kritik mot vårt klassamhälle och hur de låser in oss i olika roller.

Min relation till Kajsa Grytt var när jag började läsa i det närmaste obefintlig, det ska erkännas. Jag kom aldrig i kontakt med Tant Strul på åttiotalet och läste inte den självbiografiska Boken om mig själv som kom härom året. Men den här lilla godbiten kunde jag inte motstå. Det tunna formatet, bara 246 sidor, tilltalade efter en lång period med tjocka luntor som lektyr. Omslaget är vackert och baksidestexten lockande. Jag började läsa och kunde inte sluta.

Historien handlar i huvudsak om Ulrika, en framgångsrik kvinna i reklambranschen som söker något, någon i sitt liv. Tyvärr dras hon till nitlotter som varje gång lämnar henne övergiven och deprimerad. Men en kväll på krogen träffar hon Alex som är yngre, snygg och sexig på ett lite farligt sätt. Attraktion uppstår och de inleder en intensiv affär som inte bara påverkar deras egna liv utan även människor runt dem. Nyckelordet i deras relation är sex och passion. De kan inte ta händerna ifrån varandra. Men vad är det som får den framgångsrika affärskvinnan att dras till den småkriminelle, yngre mannen? Allt ställs på sin spets när de åker till New York över helgen.

Jag gillar det här. Jättemycket. Historien har ett driv och en intensitet som gör det svårt att lägga ifrån sig boken. Bitvis blir språket lite väl enkelt, lite simpelt och det irriterar mig. Men det är korta passager som snart glöms. Historien står på något sätt över det, men det är synd.

Nio dagar är en erotisk roman så till vida att sex och passion spelar stor roll. Boken innehåller många sexscener, både vackra och burdusa. Det hade lätt kunnat blivit plumt eller utvecklats till ett frosseri men Kajsa lyckas med konststycket att skriva sex utan att en enda gång använda könsord eller direkta beskrivningar, ändå är det några av de bäst skrivna sexscener jag läst. Det är tydligt, laddat, vackert, burdust och väldigt skickligt skrivet.

Det är är som sagt en bra bok. En bok om frigörelse, om att bli vän med sig själv och stå för det man vill ha, den man vill vara. Men också en bok om trasiga och vilsna människor, på alla plan i vårt samhälle. Det berör och jag ska inte sticka under stol med att slutet gjorde mig upprörd och irriterad samtidigt som det mitt i allt kändes trovärdigt. Det var befriande att det inte slutade i ett rosaskimrande disneyfluff, för Nio dagar, nio nätter är inte den typen av bok.

Jag läser gärna mer av Kajsa Grytt och ser fram emot fler böcker från hennes penna.


Betyg: ****
Antal sidor: 246
Förlag: Norstedts










Nånting värmer mig -  duett med Totta Näslund och Kajsa Grytt



Inga kommentarer:

Använder Blogger.