Djävulen hjälpte mig

Djävulen hjälpte mig
av Caroline Eriksson
Det här är nog en av de svåraste bokrecensioner jag skrivit. Trots att det är ett tag sedan jag lyssnade på Djävulen hjälpte mig av Caroline Eriksson har jag inte kunnat sätta ord på mina tankar och känslor runt den här boken förrän nu.

Historien är så förskräcklig. En skönlitterär thriller som baseras på den sanna historien om Anna Månsdotter, den sista kvinnan att avrättas i Sverige, och hennes son Per. Även han avrättad. Tillsammans dömdes för mord på Pers hustru Anna Johansdotter. Det inte helt okända Yngsjömordet.

Nu är det inte mordhistorien som sådan som gör mig upprör. Jag har läst värre thrillers och deckare än så. Inte heller det faktum att mor och son döms till döden och avrättas. Även det har jag läst förr. Till viss del beror det på det sjuka förhållandet mellan mor och son. För det är sjukt. Jag önskar jag kunde rycka på axlarna och säga att, suck, ytterligare en författare som skruvar till sina karaktärer lite in absurdum. Men det är just det, det kan jag ju inte göra. Det är en sann historia! Eller i alla fall baserad på en sann historia. Och det gör det hela så oerhört mycket värre.

Att folk i böcker och filmer beter sig lite hur som helst, det kan jag på något sätt acceptera, men riktiga människor av kött och blod får inte göra så här mot varandra. En mor får inte göra så mot sin son. Det är hemskt! Jag blir så upprörd!

Samtidigt ska erkännas att det är en bra historia Caroline Eriksson har skrivit. Det flyter på bra och spänningen byggs successivt upp. Skickligt. Djävulen hjälpte mig är den första boken i Carolines serie om Svenska Mord. Sak bli spännande att följa fortsättningen. Undrar vad hon tänker hugga tänderna i nästa gång?

Jag valde att lyssna på boken och Anna Maria Käll gör det bra. Jag gillar inläsningen. Rösten, tonläget, tempot passar utmärkt för boken. Lägger till en extra dimension till läsningen.


Förlag: A Nice Noise


Andra som också lyssnat på eller läst boken:
Bokfetisch - som utnämnde den till årets deckare
Bibliophilia - som också gillade
Med näsan i en bok - som redan lånat ut sitt ex



1 kommentar:

Använder Blogger.