Kyss mig först

Kyss mig först av Lottie Moggach
Till årets andra bokcirkelträff hade vi läst Kyss mig först av Lottie Moggach. En debutroman som redan innan utgivning skapade stort intresse och ledde till budgivning mellan elva olika förlag.

En knapp tredjedel in i boken var jag beredd att lägga den ifrån mig. Jag kom inte in i historien, men fortsatte läsa eftersom vi skulle prata om den. Det är jag glad att jag gjorde, den tog sig rejält på slutet.

Att läsa Kyss mig först får mig att associera både till Mord.net av Buthler Öhrlund men också till den gamla nittiotalsfilmen Nätet med Sandra Bullock i huvudrollen. Bokens huvudperson påminner starkt om Bullocks världsfrånvända datanörd.

I den här historien möter vi Leila, en ensam ung kvinna utan några släktingar eller vänner. Under större delen av sitt liv har hon tagit hand om sin MS-sjuka mamma. När modern nu dött står Leila plötsligt ensam i livet. På sajten Red Pill hittar hon slutligen människor som förstår henne. Där blir hon någon.

Det dröjer inte länge innan Leila blir tillfrågad om att delta i "Projekt Tess". Ett uppdrag som drar henne allt längre in i Tess värld och som till slut får henne att bli Tess. Att ta över Tess identitet och liv. Ett skrämmande och, tyvärr i vår tid, inte alltför otroligt scenario.

Även om ingen av oss var direkt stormförtjust i boken, var vi glada att vi hade läst den. Och vilka diskussioner den ledde till. Allt ifrån hur tragiskt det är när en människa blir så isolerad till nätdejting och självmordssekter. Frågan varför ställdes också många gånger under kvällen. Varför ställer man upp på något sånt här? Varför väljer man att ta livet av sig på ett sånt sätt? Och inte minst, hur var det egentligen på slutet? Vem var det i floden och vem är Ava?

Med andra ord en ganska perfekt bokcirkelbok om vad vårt moderna samhälle kan ha för effekter. Intressant. Till nästa gång valde vi något helt annat. Då är det erotik som gäller. Från den ena ytterligheten till den andra.


Betyg: ***-
Antal sidor: 281

Förlag: Modernista

Du kan läsa ett smakprov här.

2 kommentarer:

  1. Jag är väldigt nyfiken på den här boken och måste nog läsa den snart. Den har ett tema som jag brukar gilla (som Mord.net och Nätet :))

    SvaraRadera
  2. Gör det. Den var lite seg i början och svår att komma in i, men som sagt, den tog sig rejält på slutet.

    SvaraRadera

Använder Blogger.