Till minne av Charlie K

Till minne av Charlie K av Dag Öhrlund
I Till minne av Charlie K av Dag Öhrlund får vi för första gången träffa Nic Jones. A lone wolf. En karl man inte bör stöta sig med, men som jag gärna skulle ha som vän i tider av trubbel.

Nic Jones, eller Niclas Jones som han egentligen heter är uppvuxen i Sverige med en svensk mamma och en amerikansk pappa. En pappa som dessutom var färgad. Inte helt lätt i något samhälle tyvärr och kanske har det gjort honom misstänksam i överkant ibland och ovillig att lita på folk.

Jag gillar Nic, trots att han är en enstöring och en player. Jag kan inte låta bli att undra över hans historia, vad som hänt, vad det är som gjort honom till den han är. Att bara skylla på barndomen känns för enkelt och det kan väl knappast vara incidenten i lumpen. Nog för att det var ett svek som hette duga, men det har ju ändå flutit väldigt mycket vatten under broarna sedan dess.

Anslaget i Till minnet av Charlie K känns väldigt manligt och väldigt amerikanskt. Förvisso utspelar sig en del av boken i USA, men det är mer än så. Tonen. Tempot. Attityden. Det känns väldigt amerikansk. Med smak av Lee Child och James Patterson. 

Jag gillar det här och ser fram emot nästa bok. För jag förutsätter att det blir en nästa bok. Till minnet av Charlie K introducerade Nic Jones för oss. Nu har vi lärt känna honom. Nu är det dags att låta äventyren börja.

Det enda jag egentligen har att invända är att det hände så mycket, vilket ju låter helt absurt att klaga på. Men vi hann gå igenom flera olika episoder, både i USA och här hemma i Sverige. Småhistorier och återblickar till tiden i USA som behövdes för att förklara vem Nic är, varför han gör som han gör och hur han till slut hamnade i ett magasin i en hamn i Stockholm. Ibland saknade jag plats för historierna att breda ut sig. Kanske var inte 360 sidor tillräckligt. Jag ville veta mer och jag vill fortfarande veta mer.

Så bäste författare, let the story begin! Ge oss mer, berätta om Nic Jones och vad som händer nu när han etablerat sig i sitt magasin och fått snurr på företaget. Action!


Vad boken handlar om? Se själv!









1 kommentar:

  1. Jag har känt mig lite osäker på om jag vill läsa denna eller ej. Har ju läst många Buthler & Öhrlund och är oerhört less på allt sadistiskt sex som börjat dyka upp i duons böcker. Kanske är denna annorlunda när Öhrlund skriver själv?

    God jul!

    SvaraRadera

Använder Blogger.