Det vi kan stå för

I ReadTreatens goodiebag fanns flera lockande titlar, det blev inte helt lätt att välja bok till nästa Bokmalen. Det kan vi stå för. Geir Lippestads bok om tiden som försvarsadvokat åt Norges egen terrorist, Anders Behring Breivik.
Det vi kan stå för
av Geir Lippestad
Men vi valde

Jag ska erkänna att jag var tveksam. Jag ville egentligen inte läsa den alls. Försökte hålla mig så långt från all mediehysteri när det begav sig. Kluvenheten som fanns under själva rättegången om huruvida det är rätt att ge den här mannen reklamyta och mediatid för sitt skruvade budskap finns kvar och jag var rädd att det skulle genomsyra boken.

Det gör det inte. Vad som istället genomsyrar boken är Lippestads tydliga avståndstagande till Breiviks manifest och de frågor han dagligen ställer sig om varför han gör det här. Möjligen tycker jag att han framställs som väl hjältemodig. Han hävdar, upprepade gånger, att han var tveksam till att åta sig uppdraget när han nu står så oerhört långt ifrån Breivik ideologiskt.

Det är ju onekligen en intressant frågeställning, varför åtar man sig att försvara en människa som större delen av befolkningen vill ha avrättad omedelbart. En människa som otvivelaktigt är skyldig och som dessutom erkänt brotten han anklagas för. Varför vill man försvara en sådan? Min första tanke var mediakåthet. Att man vill synas. Få sina femton minuter i strålkastarljuset. Men jag tror faktiskt Lippestad när han hävdar att det inte var så. Enligt honom var det en djup tro på det norska rättsväsendet som fick honom att åta sig jobbet. En tro på att alla har rätt till en rättvis rättegång och någon som finns där för att försäkra sig om att allt går rätt till. Inte i det här fallet att försöka få mannen frikänd utan att se till att han får en rättvis behandling och dom.

Jag gillade boken och är glad att jag läste den. Lippestad verkar så genomsympatisk och med ett stort rättspatos, en man man vill ha vid sin sida i tider av svårigheter utan tvekan. Men jag saknar nyanserna lite. Mot slutet känns det lite för bra för att vara sant. Det måste ha varit en tuff resa och jag skulle vilja veta mer om försvarsteamets inre kamp med de självklart svåra frågorna. Och, jag är fortfarande lite tveksam till att ge Breivik ytterligare tid i rampljuset. Helst skulle jag vilja låsa in honom och kasta bort nyckeln, men det är inte så rättsystemet fungerar, och ska inte göra det heller. Då är det tur att det finns människor som Lippestad som kämpar för det de tror på. På att alla har rätt till rättvis behandling.

Betyg: ****-
Antal sidor: 175

Förlag: Modernista


Extra:
Läs ett Smakprov ur boken här.




Inga kommentarer:

Använder Blogger.