En engelsman i Paris

En engelsman i Paris
av Nicolas Barreau
Nackdelen med e-böcker är att de är digitala. Liksom osynliga. När man läst dem är de borta. Finns inte mer. Förutom som en uppsättning ettor och nollor i datorn eller telefonen. I de flesta fall gör det inte så mycket. Boken var okej men inget som nödvändigtvis måste sparas i bokhyllan.

Men så läser man plötsligt en pärla. En sådan där bok som man vill spara. Kunna ta på. En bok som gav den där lilla extra läsupplevelsen. Som En engelsman i Paris av Nicolas Barreau. Denna ljuvliga lilla pärla. Jag njöt verkligen av läsningen. Historien. Miljöerna. Paris. Ett härligt frossande i fransk feeling. Det blir till att besöka bokhandeln och införskaffa ett inbundet ex snarast.

Aurélie har precis förlorat sin far och nu har dessutom pojkvännen lämnat henne för en annan. Livet är pest! Dystert promenerar hon gata upp och gata ner och tar till slut sin tillflykt till en liten bokhandel. Med sig får hon boken En engelsman i Paris. Aurélie är kock och läser normalt inte böcker men den här fastnar hon för. Kan bara inte sluta läsa. Det känns som om den handlar om henne. Hon blir nyfiken, ja snarast besatt av att träffa författaren. Den mystiske Robert Miller. Men det är inte så lätt. I vägen står hans franske redaktör som verkar ovanligt ovillig att förmedla kontakten. 

En engelsman i Paris är en charmig kärlekshistoria som man mår bra av att läsa. Historien berättas lika mycket ur Aurélies som ur den franske redaktörens perspektiv och det funkar riktigt bra. Man känner med både den påstridiga Aurélie som inte ger sig, hon ska träffa Robert Miller. Och redaktören som slingrar sig i det längsta och därigenom trasslar in sig i en härva han har svårt att ta sig ur.

Det är fördomsfullt jag vet, men jag måste erkänna att jag blev lite förvånad när jag insåg att boken var skriven av en man. Historien, språket, känslan är så .... kvinnlig. Men Nicolas Barreau är en ung man född i Paris 1980 men sedan länge bosatt i Tyskland. Nu vet jag att det går rykten om att Barreau är en pseudonym vilket lett till spekulationer om vem som egentligen skrivit boken. Personligen hoppas jag att det är fel och att mina fördomar kommer på skam.

Betyg: ****
Antal sidor: 292

Förlag: Forum


Extra:
Läs de första kapitlen i boken här.

Andra som läst och tyckt till om boken:
Flickan och böckerna

1 kommentar:

  1. Jag hoppas att det inte är en pseudonym. En engelsman är lite av en favoritbok i höst. Vill åka till Paris och gå runt i de dar kvarteren och över broarna.

    SvaraRadera

Använder Blogger.