En rejäl boksmälla väntar

Adrenalinpåslaget är enormt. Luften sprakar av positiv energi, musklerna pirrar och jag går runt som på moln med ett konstant leende på läpparna.

Bokmässan i Göteborg är så otroligt inspirerande. Jag går igång på alla cylindrar. Kreativiteten flödar, sida upp och sida ner i anteckningsboken fylls av noteringar från intressanta seminarier, idéer till artiklar, noveller, längre texter, blogginlägg och framtida aktiviteter.

Under fyra dagar har jag träffat så många fantastiska människor. Både nya och gamla bekantskaper. Driftiga unga kvinnor som väljer att starta förlag. Lena Hammargren från Novellix, Anna von Schéele från A Nice Noise, Pia Printz från Printz pulishing och Nina Larsdotter Lööw på Litet förlag. Tjejer jag beundrar skarpt. Spännande spirande nya författarskap och mer etablerade sådana. För att inte tala om alla trevliga bokbloggarkollegor.

Att säga att fredagens lunch med Dag Öhrlund var inspirerande och stimulerande räcker inte för att beskriva vad jag känner. Förhoppningsvis leder samtalet vidare till framtida samarbeten förutom höstens ReadTreat. Att ta med Tom Svensson i det samarbetet kändes klockrent. Ett riktigt genidrag om jag får säga det själv.

Jag vet att baksmällan kommer. Inte den alkoholrelaterade utan den som triggas av det enorma adrenalinpåslaget. En riktig BOKsmälla som följd av ett ohämmat frossande i bokrelaterade upplevelser under fyra dagar. Tomheten när Bokmässan är över är varje år lika stor som euforin är just nu. De första dagarna den kommande veckan blir tuffa och längtan tillbaka till energin, kreativiteten och gemenskapen blir nästan bedövande.

Det är då anteckningsboken åker fram. Det är då jag tar tag i alla de uppslag och idéer jag skrivit ner. Det hjälper. Successivt släpper boksmällan och jag är tillbaka i verkligheten igen. Men jag längtar redan tillbaka till nästa år. Vi ses då!



Inga kommentarer:

Använder Blogger.