En välbevarad hemlighet

En välbevarad hemlighet
Kate Mo
Kate Morton är en av många bokbloggares favoritförfattare. Nu finns hennes bok En välbevarad hemlighet ute i handeln.

Den här gången möter vi Laurel, en oscarsbelönad skådespelerska, som kallas hem när modern Dorothy ligger för döden. Några förflugna ord, ett gammalt foto och några minnen gör att Laurel börjar gräva i moderns historia. Vem var hon egentligen och vad var det som hände den där sommardagen för så länge sedan? Vad var det egentligen Laurel såg?

Laurels efterforskningar i nutid varvas med berättelser om moderns tid i London under andra världskriget. Hennes strävan mot ett bättre liv, att få vara någon annan, att få tillhöra det vackra folket. Vi möter Jimmy som haft en stor roll i Dorothys liv, liksom den berömde författaren Henry James.

Jag vet inte riktigt varför det inte klickar hela vägen. Jag gillar språket och tonen. Handlingen och idén känns riktig bra, men ändå saknas något. Gnistan som får mig att vilja läsa vidare. Jag gör det ändå och det är jag glad för. Knorren på slutet tilltalar mig och jag såg den inte komma. Däremot blir det bitvis en lång resa att ta mig dit. Kanske beror det på översättningen, kanske på det långsamma berättartempot, jag vet inte.


Betyg: ***
Antal sidor: 475

Förlag: Forum


Inga kommentarer:

Använder Blogger.