E-bok eller pappersbok, det är frågan

augusti 10, 2013
Ljudbok eller inte ljudbok, är en annan fråga. Kommer pappersboken att försvinna en tredje.

Stora frågor för en del, små och fullständigt oväsentliga frågor för andra. Bokmässan i Göteborg har i år flera seminarier i ämnet. Som bokbloggare är det väl närmast att betrakta som tjänstefel att inte tycka till, helst klokt och initierat. Men ärligt talat har jag inga stora, initierade, välgrundade åsikter i frågan, bara några små funderingar. 

För det första tror jag inte att pappersboken kommer att försvinna och definitivt inte inom någon form av överskådlig framtid. Däremot tror jag att formaten kommer att leva parallellt under en väldigt lång tid. Och jag tror dessutom att det är väldigt viktig att ta hänsyn till olika genre i diskussionerna. Fackböcker och framför allt läroböcker har en helt annan framtid inom e-boksvärlden än vanlig skönlitteratur. Det har med sättet att läsa och syftet med läsningen att göra. Redan när jag gick i skolan var läroböckerna felaktiga och korrigerades av läraren. Fördelen med elektroniska läroböcker är naturligtvis möjligheten att hålla dem uppdaterade utan dyra nyproduktionskostnader.

Skönlitteratur läser man däremot på ett helt annat sätt läroböcker. Målet är att svepas med av en god historia. Att krypa upp i soffhörnan eller favoritfåtöljen och bara läsa läsa läsa. För just den läsningen är vi många som föredrar tyngden av en bok i händerna och känslan av pappret när man bläddrar.

Själv har jag upptäckt fördelar, och för den delen nackdelar, med alla formaten. Ljudboken är oslagbar när man pendlar, stryker, målar eller pysslar i trädgården. Helt enkelt i situationer när man inte kan sitta ner och läsa utan gör andra saker samtidigt som man lyssnar/ öronläser en bok. Nackdelen är att man måste lyssna på allt. Man kan inte skumma eller bläddra förbi sådan som är ointressant eller läskigt. Att gå tillbaka är också krångligt. Mycket enklare att bläddra bland sidorna i en pappersbok.

Eböcker laddar jag in i telefonen. Har alltid minst en på gång. Perfekt att plocka upp medan man väntar på bussen, vännen som är försenad eller i lokaler med belysning som gör det svår att läsa en vanlig bok. Helt enkelt när du har några minuter över. Novellformatet gör sig utmärkt här.

Jag är också mycket förtjust i min telefons penna. Med den kan jag stryka under, anteckna, markera eller bokmärka sådant som är intressant och värt att komma ihåg i böckerna. I e-böcker kan du förvisso bläddra fram och tillbaka och därmed också skumläsa, men det är inte helt enkelt att få en överblick, en känsla för boken. Dessutom är man ju laddningsberoende. Utan laddning, ingen läsning. Kan vara klurigt på långa resor eller på landet. 

En annan fördel eboken har över pappersboken är det som på fackspråk kallas backlist. Om jag upptäcker en ny favoritförfattare kan det i dagens bokhandel vara svårt att hitta tidigare böcker av samme författare. Om man har tur går de att beställa, men det är inte helt ovanligt att böckerna är slut på förlaget och därmed inte möjliga att få tag på. Där är e-boken en guldgruva. Hela författarens backlist tillgänglig bara ett par klick bort. Fantastiskt!

För min egen nöjesläsning, som ofta sker liggande i sängen och definitivt alldeles för långt in på natten så är dock pappersboken oslagbar. Känslan, ljudet, doften och tyngden är faktorer som spelar in för hela läsupplevelsen. Jag tror inte jag är beredd att ge upp dem i ett nafs. Däremot tror jag kanske vi i framtiden får se en gallring på vilka böcker som trycks inbundna, vilka som går direkt som pocket eller till och med direkt som e-bok. Det öppnar onekligen upp för fler författare och förlag, på gott och ont.


2 kommentarer:

  1. Intressant inlägg och håller med dig i det du skriver speciellt det med egen nöjesläsning i sängen med en pappersbok även om oftast numera brukar läsa i min kindle.

    SvaraRadera
  2. Intressant att läsa ditt inlägg. Jag håller verkligen med om att alla de olika format som finns har var och en sina fördelar. Jag anser att alla format behövs, för att tillfredsställa alla oss olika läsare. Har du förresten provat att läsa på läsplatta med e-ink? Till skillnad från surfplattor och telefoner är dessa mycket läsvänliga för ögonen och kräver dessutom laddning väldigt sällan. Flera veckors läsning på en laddning är inga problem med en läsplatta.

    SvaraRadera

Använder Blogger.